פנימית

תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עלולים לפגוע בהתאוששות של ספורטאים בבתי ספר תיכון (J Neurosurg)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Neurosurgery עולה שכיחות גבוהה של תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עקב חבלת ספורט בספורטאים בבתי ספר תיכון ואלו עלולים להאט את ההתאוששות של הצעירים לאחר החבלה.

החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הנתונים אודות 431 ספורטאים בבתי ספר תיכון (גילאי 14-18 שנים) שחוו זעזוע מוח על-רקע פעילות ספורט בתקופה שבין נובמבר 2017 ועד אפריל 2022. מקרים של זעזעו מוח במהלך משחק פוטבול אמריקאי הוצאו מהמחקר.

החולים השלימו את מדד PCSS (או Post-Concussion Symptom Scale) במהלך הביקור הראשון במרפאה. לאחר מכן, החוקרים בנו מדד צבר תסמנים פסיכולוגיים, אשר כלל את הסיכום של כל אחד ממרכיבי מדד PCSS, כולל הערכה קוגניטיבית, גופנית, אפקטיבית ושינה, כמו גם צבר תסמינים פסיכולוגיים.

התוצאים שנבחנו כללו את מרווח הזמן עד חזרה ללימודים, הפוגה בתסמינים ומשך זמן עד חזרה לספורט.

מהתוצאות עולה כי 45% מהמשתתפים דיווחו על לפחות תסמין פסיכולוגי אחד לאחר זעזוע מוח. מהתוצאות עולה כי 38.1% מהחולים דיווחו על אי-שקט, 30.2% דיווחו כי היו רגישים יותר, 25.3% דיווחו על עצבנות ו-22% דיווחו על עצבות.

בנוסף, החוקרים מצאו כי מין נקבה, אובדן הכרה, אמנזיה רטרוגרדית/אנטרוגרדית והיסטוריה של הפרעה פסיכולוגית היו מנבאים של מדד תסמינים פסיכולוגיים גבוה יותר. הם מוסיפים כי מין נקבה והיסטוריה פסיכולוגית זוהו כגורמים המנבאים נטל תסמינים פסיכולוגיים גבוה יותר, בעוד שהיסטוריה של מיגרנה נקשרה עם עומס תסמינים פסיכולוגיים קל יותר.

בכל הנוגע להתאוששות, עליה בנטל תסמינים פסיכולוגיים נקשרה עם מרווח זמן ארוך יותר עד חזרה ללימודים, הפוגה בתסמינים וחזרה לפעילות ספורט.

החוקרים מציעים כי התייחסות מוקדמת לתסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עשויה להאיץ את ההחלמה לאחר זעזוע מוח. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים, כולל מחקרים גדולים יותר, במטרה לאפיין טוב יותר את ההשפעה של תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח על-רקע פעילות ספורט.

ממצאי המחקר מדגישים את החשיבות של הערכה מקיפה ורב-מקצועית של צעירים לאחר זעזעו מוח, עם התייחסות גם לתסמינים הפסיכולוגיים ולא רק לתסמינים הגופניים. מעורבות של נוירו-פסיכולוג או פסיכיאטר עשויה לסייע בהקלה על תסמינים פסיכולוגיים וייתכן וצעד זה יקצר את תקופת ההתאוששות לאחר החבלה.

J Neurosurg, July 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה