פנימית

טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

טיפול ב- Fenofibrate מלווה בירידה משמעותית בסיכון להתקדמות מקולופתיה ורטינופתיה סוכרתית, כך עולה מתוצאות מחקר LENS (או Lowering Events in Non-proliferative Retinopathy in Scotland) שהוצגו במהלך כנס ה-American Diabetes Association ופורסמו במקביל ב-NEJM Evidence.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רטינופתיה סוכרתית הינה האחד מחמשת הגורמים המובילים לאובדן ראיה ברחבי העולם והגורם השני במבוגרים בגיל העבודה בבריטניה. מעבר להפחתת רמות סוכר בדם, אפשרויות הטיפול במחלה מעטות ויחסית פולשניות: לייזר, זריקה לתוך הזגוגית או ניתוח זגוגית.

במסגרת המחקר האקראי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, החוקרים חילקו באקראי 1,151 מבוגרים עם סוכרת מסוג 1 או מסוג 2 ומקולופתיה או רטינופתיה סוכרתית בדרגה מוקדמת-עד-בינונית לקבלת Fenofibrate במינון 145 מ”ג ביום (576 חולים) או פלסבו. המשתתפים השלימו שני ביקורים והחוקרים יצרו קשר טלפוני כל שישה חודשים. תרופות המחקר נשלחו בדואר למשתתפים, אשר השלימו בדיקות ראיה דרך התכנית הארצית לבדיקות סקר למחלה עינית סוכרתית.

התוצא העיקרי היה הפניה בשל מחלה עינית סוכרתית או טיפול כנגד מחלת עין סוכרתית.

לאורך ארבע שנות מעקב, בקרב משתתפים בקבוצת הטיפול ב- Fenofibrate נרשמה ירידה של 27% בסיכון לתוצא העיקרי.

מבין המשתתפים בזרוע הטיפול ב- Fenofibrate, ב-22.7% תועדה התקדמות למחלת עין סוכרתית שדרשה הפניה לרופא או טיפול, זאת בהשוואה ל-29.2% מהחולים בזרוע הפלסבו (יחס סיכון של 0.73, רווח בר-סמך 95% של 0.58-0.91). התקדמות רטינופתיה מכל סוג תועדה ב-32.1% מהחולים בזרוע הטיפול ב- Fenofibrate לעומת 40.2% מאלו בזרוע הפלסבו (יחס סיכון של 0.74, p=0.006) והתפתחות בצקת מקולארית תועדה ב-3.8% מהמטופלים ב- Fenofibrate וב-7.5% מאלו בזרוע הפלסבו (יחס סיכון של 0.5, רווח בר-סמך 95% של 0.30-0.84). מבין כלל המשתתפים בזרוע הטיפול ב- Fenofibrate, ב-3% תועד טיפול לרטינופתיה, זאת בהשוואה ל-4.9% מאלו בזרוע הפלסבו (יחס סיכון של 0.58, רווח בר-סמך 95% של 0.31-1.06).

אירועים חריגים חמורים היו דומים בין שתי הקבוצות.

החוקרים מציינים כי הירידה ברמות כולסטרול במסגרת המחקר הייתה קטנה מאוד. אמנם חלה ירידה וזו הייתה משמעותית סטטיסטית, אך מדובר בירידה קטנה מאוד ולא סביר כי לכך הייתה השפעה על המחלה העינית. הם ממליצים להשלים מחקרים נוספים בנושא.

NEJM Evid, June 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה