פנימית

תוצאות מבטיחות לטיפול קדם-ניתוחי בנשים עם DCIS (מתוך J Clin Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולות תוצאות חיוביות לטיפול הורמונאלי לפני-ניתוח בנשים לאחר-מנופאוזה עם DCIS (Ductal Carcinoma in Situ) חיובי לקולטנים לאסטרוגן.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין מידע רב אודות תוצאות טיפול אנדוקריני ראשוני ל-DCIS כחלופה להתערבות ניתוחית. במחקר הנוכחי הם בחנו את תוצאות טיפול קצר ב-Letrozole וביקשו לקבוע אם הטיפול מוביל לשינויים הדמייתיים וביולוגיים מדידים בנשים עם DCIS חיובי לקולטנים לאסטרוגן.

המחקר הרב מרכזי בשלב II כלל נשים לאחר-מנופאוזה שאובחנו עם DCIS עם קולטנים לאסטרוגן, ללא עדות לחדירה. הנשים קיבלו טיפול ב-Letrozole במינון 2.5 מ”ג כל יום, למשך שישה חודשים טרם הניתוח. בדיקת MRI של השד הושלמה בתחילת המחקר, לאחר 3 חודשים ו-6 חודשים. התוצא העיקרי היה השינוי לאחר שישה חודשים בנפח ההאדרה בבדיקת MRI, בהשוואה למצב בתחילת המחקר.

מדגם המחקר כלל 79 נשים ו-70 מהן השלימו שישה חודשי טיפול ב-Letrozole. מבין אלו, נתוני MRI זמינים בכל נקודת זמן היו זמינים אודות 67 נשים. נפח ההאדרה בבדיקת MRI בתחילת המחקר נעו בין 0.004 ל-26.3 סמ”ק .

חציון היקף הירידה בנפח ההאדרה ב-MRI מתחילת המחקר (1.4 סמ”ק) עמד על 0.6 סמ”ק (61%) לאחר שלושה חודשים ועל 0.8 סמ”ק (71.7%) לאחר שישה חודשים (p<0.001 בשני המקרים). עוד תועדה ירידה עקבית במדדי H-score של קולטנים לאסטרוגן (חציון ירידה של 15.0, p=0.005) וקולטנים לפרוגסטרון (חציון ירידה של 15.0, p<0.001) וירידה במדדי Ki67 (ירידה של 6.3%, p=0.007).

מבין 59 הנשים שהופנו לניתוח לפי פרוטוקול המחקר, ב-50 נשים נותר גידול DCIS קבוע (85%), סרטן פולשני זוהה בשש חולות (10%) ולא הייתה עדות ל-DCIS שיירי או סרטן פולשני בתשע נשים (15%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי במדגם של נשים לאחר-מנופאוזה עם DCIS חיובי לקולטנים לאסטרוגן, מתן קדם-ניתוחי של Letrozole הוביל לשינויים משמעותיים בסמנים בדם וממצאים הדמייתיים. ממצאים אלו תומכים בהשלמת מחקרים נוספים להרחבת הטיפול האנדוקריני כטיפול לא-ניתוחי בחלק מהנשים עם DCIS.

J Clin Oncol. 2020;38:1284-92

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה