פנימית

הערכת מגמות השימוש בבדיקות גנטיות בנשים עם סרטן שד (JAMA Oncol.)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Oncology במהלך חודש מרץ מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי בדיקת Oncotype Dx המבוססת על בדיקת 21 גנים ומסייעת בניבוי הסיכון לגרורות בנשים עם סרטן שד בשלב מוקדם, זכתה לפופולאריות רבה. עוד עולה מהנתונים כי השימוש בבדיקה עלה בקנה אחד עם ההנחיות ודומה בקבוצות אתניות שונות ואזורים גיאוגרפיים שונים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את מגמות השימוש בבדיקת RS (Recurrence Score) באופן שגרתי במדגם ארצי מייצג של נשים עם סרטן שד. מדובר במחקר רטרוספקטיבי תצפיתי של נשים שאובחנו עם סרטן שד בין 2005 ועד 2009. התוצא העיקרי של המחקר הוגדר כמשתנים דמוגרפים וקליניים הקשורים עם השימוש בבדיקה.

כ-70,000 משתתפות ענו על קריטריוני המחקר.השימוש בבדיקת RS עלה מ-1.1% בשנת 2005 ל-10.1% בשנת 2009. מרבית הבדיקות (60.9%) בוצעו בנשים עם מחלה בסיכון בינוני לפי סיווג National Comprehensive Cancer Network (כלומר, גידולים חיוביים לאסטרוגן, שליליים לקשריות לימפה, מעל 1 ס”מ). במרבית הנשים עם מחלות אחרות בסיכון בינוני תועד התוויה גבולית לבדיקה, כולל מחלה בשלב T1b (47.5%) או N1 (26.8%).

הבדיקה הייתה נפוצה יותר בנשים צעירות, עם פחות מחלות רקע, מחלה בדרגה גבוהה יותר ונשים נשואות. בקרב נשים מתחת לגיל 70 שנים עם מחלה בסיכון בינוני, שיעור הבדיקות עלה מ-7.7% בשנת 2005 ל-38.8% בשנת 2009. מניתוח רב משתנים עלה כי שיעור הבדיקות היה מעט גבוה יותר באזור צפון-מזרחי בהשוואה לאזורים מערביים, אך פרט לכך לא תוארו הבדלים בין אזורים שונים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בדיקת RS אומצה במהירות לשימוש קליני לאחר ההחלטה על כיסוי מדיקייר בשנת 2006 ונראה כי השימוש בבדיקה תואם להנחיות הקליניות בנושא.

JAMA Oncol. Published online March 5, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה