פנימית

שימוש ממושך ב-NSAID מקטין את הסיכון לסרטן פה אך מעלה תמותה קרדיווסקולרית (Lancet)

ממחקר חדש שפורסם ב-Lancet עולה כי שימוש ארוך-טווח ב-NSAID עשוי להקטין את הסיכון לסרטן פה, אך דרוש מעקב צמוד מאחר שתרופות אלו עלולות להגביר את הסיכון לתמותה בעקבות מחלה קרדיווסקולרית.

לדברי החוקרים, מבחינת הנתונים עולה כי NSAID קשורים בירידה בסיכון לסרטן פה, באופן דומה למה שנראה עבור סרטן המעי הגס והרקטום, אך לא הביאו לשיפור בסיכויי ההישרדות. מסיבה זו החוקרים חיפשו הסבר ואז גילו כי במטופלים אלו קיים סיכון כפול לתמותה קרדיווסקולרית.

כיום מאמינים כי אנזימי COX משחקים תפקיד חשוב בהתפתחות סרטן פה. מסיבה זו, טיפול באמצעות NSAID, המעכבים את פעילות COX, עשוי למנוע את התפתחות הגידול. 2 מחקרים קודמים בדקו את הנושא, אך הם כללו רק שימוש באספירין והעלו תוצאות שנויות במחלוקת.

הממצאים מבוססים על השוואת שימוש ב-NSAID בין 454 מעשנים כבדים עם סרטן פה ובין 454 מעשנים, ללא סרטן. סה”כ, 263 נבדקים נטלו NSAID למשך 6 חודשים לפחות, 83 נטלו Acetaminophen ו-562 לא נטלו אף אחת מהתרופות.

NSAID הקטינו ב-53% את הסיכון לסרטן פה (P<0.0001), בעוד שעבור Acetaminophen לא נרשם אפקט משמעותי. יתרה מזאת, הירידה בסיכון הלכה ועלתה עם המשך השימוש ב-NSAID, והגיעה למקסימום של 70% לאחר 15 שנים או יותר.

בהתאם לתוצאות ממחקרים קודמים, נמצא קשר בין הפסקת עישון ובין ירידה בסיכון לסרטן פה (P<0.0001). שימוש ממושך ב-NSAID, אך לא ב-Acetaminophen, הכפיל את הסיכון לתמותה קרדיווסקולרית.

למרות החשש מהשפעות קרדיווסקולריות מנוגדות, החוקרים עדיין מאמינים כי ל-NSAID יש תפקיד חשוב במניעת סרטן פה. במקרה שרוצים להשתמש בתרופות אלו לטווח-ארוך (לכל אינדיקציה), יש לעקוב אחר המטופל ולבדוק השפעות קרדיווסקולריות. אם התרופות משמשות למניעת סרטן, יש לבחור במטופלים המצויים בסיכון גבוה לסרטן.

לרוע המזל, החוקרים לא הצליחו לזהות פקטורים שעשויים לנבא אילו חולים צפויים לסבול מתחלואה ותמותה קרדיווסקולרית לאור השימוש ב-NSAID.

לסיכום, החוקרים כותבים כי הם מתכננים לבצע מחקר נוסף בכדי להמשיך ולבחון את האפקט של NSAID כנגד סרטן הפה. אם הכל ילך כמתוכנן, הם מצפים להשלים את המחקר בתוך 7 שנים.

Lancet 2005.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה