פנימית

frovatriptan מועיל כטיפול מיני-פרופילקטי נגד מיגרנות הקשורות למחזור החודשי (Neurology)

תוצאות מחקר אקראי שפורסם לאחרונה מעידות כי frovatriptan יעיל כטיפול מיני-פרופילקטי במיגרנות הקשורות למחזור החודשי (MAMs).

החוקר הראשי, ד”ר Silberstein, מסביר כי מזה שנים מדווחות נשים כי מיגרנות הקשורות במחזור החודשי הן ממושכות וקשה לטפל בהן באמצעות תרופות קונבנציונאליות. הוא מוסיף כי יותר ממחצית מהחולות שנטלו frovatriptan במינון של 2.5 מ”ג פעמיים ביום לא סבלו ממיגרנות בתקופת המחזור החודשי.

frovatriptan הוא אגוניסט חדש וסלקטיבי של הרצפטור ל-5-hydroxytryptamine1B/1D הניתן כטיפול אקוטי במיגרנות. יש לו זמן תרפויטי ממושך וסבילות טובה באופן כללי, דבר המעיד על אפשרות לשימוש בו כטיפול מניעתי במיגרנות.

במחקר רוחבי וכפול-סמיות זה השתתפו 443 חולות מ-36 מרכזים רפואיים בארצות-הברית. המשתתפות חולקו באקראי לקבלת פלצבו, לקבלת 2.5 מ”ג של frovatriptan פעם ביום, או לקבלת 2.5 מ”ג שלfrovatriptan פעמיים ביום, במהלך 3 מחזורי וסת. הטיפול החל יומיים לפני ההופעה הצפויה של MAM, שמועדה נקבע על-ידי כל חולה, ונמשך ששה ימים.

שכיחות הופעת המיגרנות היתה 67% בקבוצת הפלצבו, 52% בקבוצה שטופלה פעם ביום, ו-41% בקבוצה שטופלה פעמיים ביום (P < .001 עבור שתי קבוצות הטיפול לעומת הפלצבו ו-P < .001 עבור הקבוצה שטופלו פעמיים ביום לעומת הקבוצה שטופלה פעם ביום).

באופן תלוי-מינון, הופחתה בשתי קבוצות הטיפול משך המיגרנות (P < .001), חומרתן (P < .001), והשימוש בתרופות אחרות נגד מיגרנות  (P < .01 עבור מינון חד-יומי ו-P < .001 עבור טיפול דו-יומי).

החוקר הראשי מסביר כי גודל המדגם ורמת המשמעות הסטטיסטית שהושגה הופכים את התוצאות למוצקות מאוד. הוא מוסיף כי הממצאים עקביים למשך הפעולה הארוך של frovatriptan שנצפה במחקרי הטיפול האקוטי במיגרנות.

תופעות הלוואי בשתי קבוצות הטיפול היו דומות לאלה שנצפו בקבוצת הפלצבו ולאלה שדווחו בטיפול קצר הטווח  במיגרנות.

במחקר אחר שנעשה באותו נושא ערכו חוקרים בריטיים אנליזה למידע שנאסף בקרב 155 נשים במהלך 2-3 מחזורי וסת. הסיכון להתפתחות מיגרנה נמצא גבוה ב-25% במהלך 5 הימים הקודמים להופעת הוסת וב-71% במהלך היומיים הקודמים להופעת הוסת. ביום הראשון של המחזור החודשי ובמהלך 5 הימים העוקבים לו נמצא סיכון יותר מכפול להופעת מיגרנה. בין היום הראשון ליום השלישי למחזור החודשי נמצא הסיכון להופעת מיגרנה הכרוכה בהקאות מוגבר כמעט פי חמישה.

החוקרת הראשית, Anne MacGregor, מסבירה כי המחקר תומך בקריטריונים חדשים בינלאומיים לאבחון כאבי ראש, הנוגעים למיגרנה בזמן המחזור, ולמיגרנה הקשורה במחזור.

במאמר מערכת מצורף, מציינת הכותבת, ד”ר Loder, כי “העיתוי הוא הכל” בטיפול הפרופילקטי קצר הטווח במיגרנות במהלך המחזור החודשי, שכן ההצלחה תלויה בהתחלת מתן הטיפול לפני הופעת הכאב.

מגבלה אפשרית בניתוח התוצאות עשויה להיות קשורה בטעויות במינון מתן התרופה או בתיזמונו, שהתבסס על ההופעה המצופה של המיגרנה הקשורה במחזור החודשי. תוצאות המחקר המרשימות בהשוואה למחקרים קודמים מבוקרי פלצבו שנערכו בטיפול מניעתי ב-naratriptan, עשויות לנבוע משימוש במינון העמסה.  

הכותבת מציינת כי ישנם נושאים נוספים שיש להתייחס אליהם לפני תמיכה בשימוש שגרתי ב-triptan כטיפול מניעתי כנגד מיגרנות בזמן המחזור. היא מפרטת כי לא סביר ששימוש חודשי ב-14 גלולות triptan ישופה על ידי רוב משלמי הצד השלישי, דבר המוציא את הטיפול מחוץ להישג ידן של נשים רבות. בנוסף, השפעות הטיפול מתונות ודרושים מחקרים נוספים בכדי לבסס את מקומו של טיפול זה ביחס ליתר האפשרויות הטיפוליות.  

Neurology. 2004;63:202-203, 261-269

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה