פנימית

הריון הוא בטוח לנשים ששרדו את מחלת הסרטן -ולתינוקות שיילדו

  אף שרב הנשים ששרדו והתגברו על מחלת הסרטן יכולות להרות בהצלחה, ישנם עדיין מספר דברים שיש להזהירן לגביהם טרם ההריון. מחקר חדש קובע כי אף שקיים סיכון מינמלי לסיבוכים בהריון בקרב שורדות מחלת הסרטן,  תת-קבוצה של נשים שעברו טיפולי הקרנה , במיוחד באיזור האגן, צריכות להיות מוערכות כבעלות סיכון גבוה, מציעים החוקרים.  בקבוצה זו, ישנה עדות טובה כי  קיים סיכון ניכר ללידה מוקדמת או ללידת תינוק במשקל נמוך, הם אומרים, מאחר שהמכניזם הוא קרוב לוודאי נזק שנעשה למעטה הפנימי של הרחם , עיכוב  הצמיחה של אגן הירכיים הגרמי והיפולפלסיה של עורקי הרחם.

  המחקר כלל 1915 נשים ששרדו את מחלת הסרטן ואת 4029 ההריונות שעברו ( 63% לידות עם עובר חי, 1% לידת עובר מת, 15% הפלות טבעיות, 17% הפסקות הריון , ו-3% נוספים לא ידועים או במהלך הריון) ונמצא כי תינוקות למטופלות שעברו הקרנות לאגן  היו בסיכון מוגבר  להיוולד במשקל נמוך מ-2500 גרם . 

   במחקר דומה נמצאו תוצאות דומות- לאחר שעקבו אחר 49 נשים ששרדו את מחלת הסרטן באמצעות 63 ההריונות שעברו. מבין 66 הילדים שנולדו (מתוכם 3 זוגות תאומים)  במהלך תקופה של 6 שנים, השיעור של מומים  היה של 1.5%.  משקל הלידה הממוצע היה של 3200 גרם, והגיל בלידה, בממוצע היה 38 שבועות, כ-47.5% מהתינוקות נולדו  בצורה ווגינלית. בסה”כ, תינוקות שנולדו לאמהות שנחשפו להקרנות שקלו כ-400 גרם פחות מהממוצע, והחמישה עד שמונה תינוקות שנולדו טרם זמנם היו לאמהות שקיבלו הקרנות. 

   נראה כי הסיכון למספר חריגויות של השליה , כולל accreta, לידה מוקדמת ולידה במשקל נמוך, יכול להיות גבוה יותר  בין נשים שעברו הקרנות. עם כל תהליך ההבראה שעל הגוף לעבור במהלך טיפולי הקרנות, יכולים להיות מספר שינויים במערכת כלי הדם , או פיברוזיס,  שיכולים לפגום  בדרך בה הציטוטרופובלסט חודר לרחם ויוצר  מערכת כלי דם נורמלית להריון בריא , אומרים החוקרים. 

  אף שאף אחד מהמחקרים לא מצא סיכון מוגבר שנקשר עם טיפולי כימותרפיה, סוכן הכימותרפיה doxorubicin  יכול לפגום  בשריר הלב, ומטופלות שעברו טחפול בסוכן זה בעלות סיכון קטן לפתח אי ספיקת לב מוגדש, נאמר. במטופלים עם היסטוריה כזו, קרדיולוג יכול להעריך את תפקודי הלב לפני ההריון, אך גם כאן אין הבטחה לכאן או לכאן.

   החוקרים מסכמים כי תוצאות מחקריהם יכולים להחזיר את הביטחון למטופלות, ולרופאים שלהןף שרבים מהם יכולים להיות זהירים ללא צורך.  מחקרים מראים כי  פחות מ-57% מהנשים ששרדו הריון מקבלות מידע  לגבי ההריון העתידי שלהן, ושישנו שיעור גבוה של הפסקות הריון מבחירה בקבוצה זו, כנראה בגלל  חוסר המידע על הסיכונים בהריון לאשה ולעובר. בסה”כ, אפילו מטופלות שעברו טיפולי הקרנות לא צריכות להרתע מהריון, אך עליהן להיות במעקב צמוד. בכלליות, תוצאות ההריון הן חיוביות לאם ולעובר גם יחד.

 לידיעה המלאה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה