פנימית

תה שחור מוריד את רמות הכולסטרול במבוגרים עם היפרכולסטרולמיה קלה

 

צריכת תה שחור מפחיתה את רמות הכולסטרול הכללי ו-LDL במבוגרים עם היפר-כולסטרולמיה מתונה, כך עולה ממחקר אקראי, כפול סמיות קטן המתפרסם בגיליון אוקטובר של ה-Journal of Nutrition.

החוקרים מה- U.S. Department of Agriculture Beltsville Human Nutrition Research Center במרילנד בחנו בתחילה את השפעת תה שחור בהשוואה לפלצבו נטול קפאין. ובשלב מאוחר יותר כל הנבדקים קבלו פלצבו המכיל קפאין.

למחקר גויסו 8 גברים ו-8 נשים בני 35 ויותר עם רמות מעט גבוהות של כולסטרול ובמשקל בין 90% ל-140% מהמשקל המומלץ. החוקרים לא כללו נבדקים עם בעיות בריאות משמעותיות (כמו מחלת לב או סוכרת) ואלו שנטלו תרופות מרשם שעשויות להשפיע על המטבוליזם של ליפידים.

הנשים שהשתתפו במחקר היו פוסט-מפאוזליות (לפחות שנה מאז הווסת האחרונה) ולא נטלו טיפול הורמונלי חליפי. החוקרים דרשו מהמשתתפים לשמור על דיאטה שתוכננה עבור כל אחדבהתאם לדרישה הקלורית .

במשך תקופות הטיפול שנמשכו שלושה שבועות, המשתתפים צרכו 5 מנות ביום של פלצבו נטול קפאין או תה שחור בצורת תמיסה. שהוכן באופן שהיה סמוי לצוות המטבח, החוקרים והנבדקים.

הנבדקים נשקלו כל יום לוודא שמשקלם נשאר יציב, כמו כן לחץ הדם נמדד פעם בשבוע על מנת לאתר השפעה של תה שחור או פלצבו. המטופלים מלאו שאלון יומי שכלל שאלות על הבריאות הכללית וצריכת מזונות או משקאות שלא סופקו במסגרת המחקר.

החוקרים בחנו דגימות שתן במשך שלושה ימים עוקבים בסיום המחקר. כמו כן נלקחו דגימות דם לבדיקת רמות שומני הדם במשך השבוע האחרון למחקר לאחר צום לילה ובשני ימים נוספים.

אחד הגברים לא השלים את המחקר לאחר שהחוקרים מצאו היפר-טריגליצרידמיה בתגובה לדיאטה דלת השומן. בשאר המשתתפים, ריכוז הכולסטרול הכללי ירד ב-3.8%, LDL ירד ב-7.5%, לא נמצא שינוי ב-apo B, lipoprotein A, HDL וטריגליצרידים לאחר צריכת תה בהשוואה לפלצבו נטול הקפאין.

בהשוואה לפלצבו המכיל קפאין, צריכת תה הורידה את רמות הכולסטרול הכללי ב-6.5%, LDL ב-11.1%, apo B ב-5% ו- Lp(a)ב-16.4%. צריכת תה לא שינתה את הסטטוס האנטי-אוקסידנטי במחקר זה.

החוקרים מודים כי נותר עדיין לקבוע האם ניתן להשיג שינויים דומים בערכי הכולסטרול כאשר הדיאטה עשירה ביותר שומן או כולסטרול או שונה במרכיבים אחרים. הם גם מציינים שהם אינם בטוחים שתה שחור מסוגל למנוע היפרכולסטרולמיה.

למרות שמספר שאלות נותרות פתוחות בנוגע לתועלת בצריכת תה שחור כחלק מדיאטה דלת שומן, על סמך מחקר זה ניתן להסיק כי הכללת תה בדיאטה עשויה להפחית משמעותית את ריכוזי הכולסטרול בדם ובכך להפחית את הסיכון לתחלואה קרדיו-וסקולרית, מסכמים החוקרים.

J Nutr 2003;133:3298S-3302S

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה