טיפול נמרץ

מנהל המזון והתרופות האמריקאי מזהיר מפני בעיות נשימה עם שימוש ב-Gabapentin או Pregabalin (מתוך הודעת ה-FDA)

FDA

מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) פרסם אזהרה אודות סיכון לקשיי נשימה חמורים בחולים הנוטלים טיפול ב-Gabapentin (גאבאפנטין) או Pregabalin (ליריקה) עם גורמי סיכון למחלות נשימתיות, כולל גיל מתקדם, נטילת אופיואידים או תכשירים אחרים המדכאים את מערכת העצבים המרכזית, או מצבים המפחיתים תפקודי ריאתי, דוגמת מחלת ריאות חסימתית כרונית.

מהסוכנות נמסר כי שימוש לרעה בתכשירים אלו, או בשילוב עם אופיואידים, עלול להיות מלווה בסיכונים חמורים, כולל דיכוי נשימתי וסיכון מוגבר למוות עקב מינון-יתר של אופיואידים. הסוכנות דורשת גם לעדכן את התוויות המצורפות לתרופות אלו במטרה לכלול אזהרות חדשות אודות הסיכון האפשרי לדיכוי נשימתי, עם דרישה מיצרני התרופות להשלים מחקרים קליניים במטרה לבחון את פוטנציאל השימוש לרעה בתרופות אלו, בעיקר בשילוב עם אופיואידים.

השימוש ב-Gabapentin ו-Pregabalin עלה בהיקף של פי שלוש בין 2002 עד 2015. התרופות אושרו לשימוש במגוון מצבים, כולל פרכוסים, כאב עצבי ותסמונת Restless Leg Syndrome ומשמשות לעיתים קרובות גם להתוויות לא-מאושרות.

היקף המרשמים לטיפול בתרופות אלו עלה בין השנים 2012 עד 2016, כאשר מספר המטופלים שניפקו מרשם ל-Gabapentin בכל שנה עלה מ-8.3 ל-13.1 מיליון באותה תקופה, בעוד שמספר המטופלים שניפקו מרשם לטיפול ב-Pregabalin עלה מ-1.9 ל-2.1 מיליון מטופלים.

חלק ניכר מהמטופלים בשנת 2016 נטלו גם טיפול באופיואידים 14% מהמטופלים ב-Gabapentin ו-19% מאלו שנטלו Pregabalin. הסוכנות החלה במעקב אחר שימוש לרעה או שימוש שגוי ב-Gabapentin או Pregabalin.

ההמלצה היא להתחיל בטיפול בתרופות אלו במינון הנמוך ביותר ולעקוב אחר החולים לזיהוי תסמיני דיכוי נשימתי וטשטוש, במידה וניתן טיפול משולב בתרופות אלו עם אופיואידים או תכשירים אחרים לדיכוי מערכת העצבים המרכזית, דוגמת בנזודיאזפינים.

מתוך הודעת ה-FDA

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה