טיפול נמרץ

קוקאין ומריחואנה מלווים בסיכון מוגבר לתמותה בחולים צעירים עם אוטם לבבי (J Am Coll Cardiol)

שימוש במריחואנה ו/או קוקאין מלווה בהישרדות גרועה יותר בחולים לאחר אוטם שריר הלב בגיל צעיר, כך עולה מנתונים רטרוספקטיביים, שפורסמו במהלך חודש מאי בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

החוקרים בחנו את הנתונים ממאגר YOUNG-MI אודות 2,097 חולים, שאובחנו עם אוטם שריר הלב מסוג 1 לפני גיל 50 שנים וטופלו בשני בתי חולים בבוסטון בין 2000-2016. הם זיהו שימוש במריחואנה או קוקאין על-בסיס רשומות המטופלים, לפי דיווחים-עצמיים ובדיקות רעלים בשתן בעת הקבלה לאשפוז.

מדגם המחקר כלל 125 משתתפים (6%) שהשתמשו במריחואנה ו-99 חולים (4.7%) שהשתמשו בקוקאין, כולל 36 חולים שהשתמשו בשני הסמים. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 44 שנים, 73% מהם היו לבנים. השימוש בקוקאין היה יחסית יציב, אך השימוש במריחואנה עלה לאורך תקופת המחקר.

בתחילת המחקר, בהשוואה לאלו שלא השתמשו בסמים, בקרב אלו שהשתמשו במריחואנה תועדה שכיחות נמוכה יותר של סוכרת (10.7% לעומת 20.4%), יתר לחץ דם (34.4% לעומת 47.3%), או היפרליפידמיה (48.8% לעומת 60.8%), אך שכיחות גבוהה יותר של עישון פעיל (65.6% לעומת 49.1%), כאשר כל ההבדלים היו מובהקים סטטיסטית.

בנוסף, בהשוואה לאלו שלא השתמשו בסמים, בקרב אלו שהשתמשו בקוקאין תועדו שיעורים דומים של סוכרת ויתר לחץ דם, אך שיעורים נמוכים יותר משמעותית של היפרליפידמיה, ושוב תועדה שכיחות גבוהה יותר של מעשנים.

במהלך המעקב, שיעורי התמותה עמדו על 18.8% מאלו שהשתמשו במריחואנה ו/או קוקאין, בהשוואה ל-11.3% מאלו שלא השתמשו בסמים; 9.4% ו-5.3% מהחולים, בהתאמה, הלכו לעולמם משנית למחלות לב וכלי דם.

שיעורי התמותה השנתיים היו הגבוהים ביותר בקבוצת המשתמשים בקוקאין, לאחריה בקרב המשתמשים במריחואנה. יחס הסיכון לתמותה מכל-סיבה עמד על 2.09 בקרב משתמשים במריחואנה, 1.91 בקרב משתמשים בקוקאין ו-1.99 עם כל התמכרות. יחסי הסיכון המקבילים לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם עמדו על 2.13, 2.32 ו-2.22, בהתאמה.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא, במטרה להבין טוב יותר את ההשפעות הקרדיווסקולאריות של סמים נפוצים אלו, לזהות את מאפייני החולים בסיכון מוגבר לאוטם לבבי במהלך השימוש בסמים אלו ולפתח גישות טיפול מבוססות-עדויות לשיפור התוצאות באוכלוסיה זו.

J Am Coll Cardiol. Published May 30, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה