טיפול נמרץ

מרווח סך זמן האיסכמיה, או גלי קיו בקבלה, מנבאים טוב יותר תחזית בעת אשפוז בגין אוטם חד/מאת ד”ר יעקב גולדשטיין, האיגוד הקרדיולוגי

מרווח סך זמן האיסכמיה, או גלי קיו בקבלה, מנבאים טוב יותר תחזית בעת אשפוז בגין אוטם חד.

הזמן מתחילת הסימפטום עד רפרפוזיה של עורק  האוטם ( בעת STEMI ) מוכר כ  TOTAL ISCHEMIC  TIME ( להבאTIT),נחשב המשתנה הקובע תחזית, לאור יחס ישר בין משך זמן חסימת העורק, להתקדמות גל הנמק באותו קטע שריר. מאידך מרווח זמן זה לעיתים מתערפל ולא מדויק מסיבות שונות סובייקטיביות ואך אובייקטיביות, כגון תקופות של רפרפוזיה ספונטנית סירוגית, או פתיחת קולטרלים. במחקרים קליניים מבוקרים אשר בדקו צורות שונות של טיפול  PHARMACOINVASIVE בעת STEMI, נוצר הרושםשגליQהמופיעים כבר בקבלת המטופל, מהווים גורם פרוגנוסטי פשוט ואולי בעל משקל רב יותר מאשר הTIT.ממצא זה לא נבדק באופן סיסטמתי באוכלוסיה אקראית של מטופלי STEMI עוקבים המטופליםבאמצעי רפרפוזיה מיידית,או שמרנית.

החוקרים בניתוח נוכחי בדקו נתוניםמתוך מרשם הכולל את כל מטופליSTEMIאשר התקבלו ב 5 מרכזים קהילתיים או שלישונייםבנפת אלברטה הצפונית (סך 3593 ), אדמונטון קנדה בין 2006-2011, כדי להעריך את הקשר שבין גלי Qבאק”ג בקבלה,TIT, שיטת הרפרפוזיה, ותוצא קליניבעת תקופת האשפוז. המדגם הסופי כלל 2290 מטופלי STEMI (לאחר ניפוי האק”ג הלא מתאימים להגדרת ההכללה), עוקבים, אשר חולקוראשית ל 2 זרועות בהתאם לקיום או היעדר גליQבקבלה, ובהמשךסווגו לפי שיטת הרפרפוזיה: 1) פתיחה (RY PCI 1) מלעורית ראשונית , 2) פיברינוליזה, או 3) שמרנית בלי רפרפוזיה. תרשימי אק”ג פוענחו לפי גלי Q ומקטעי ST בקבלה ולאחר הטיפול המיידי לפי SELVESTER CRITERIA.

להמשך הסקירה באתר האיגוד הקרדיולוגי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה