טיפול נמרץ

התועלת של טיפול אנטי-תרומבוטי ללא הכנסת תומכנים בחולים עם ארוזיה של הנגע הטרשתי (Eur Heart J)

מנתונים שהוצגו במהלך כנס ה-ESC (European Society of Cardiology) ממחקר קטן בן חודש אחד, עולה כי בחולים המתקבלים לחדר מיון בתמונה של תסמונת כלילית חדה עקב ארוזיה של הנגע הטרשתי, ולא קרע של הנגע הטרשתי, ייתכן ואין צורך בהכנסת תומכנים. במקום זאת, ניתן להסתפק בטיפול שמרני בתרופות אנטי-תרומבוטיות לחידוש זרימת הדם באתר הקריש.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם ניתן לייצב חולים עם תסמונת כלילית חדה על-רקע ארוזיה של הנגע הטרשתי באמצעות טיפול אנטי-תרומבוטי ללא הכנסת תומכנים.

מדובר במחקר חד-מרכזי, לא-מבוקר, פרוספקטיבי, להוכחת-עיקרון, שכלל חולים עם תסמונת כלילית חדה. אבחנת ארוזיה של הנגע הטרשתי נקבעה לפי OCT (Optical Coherence Tomography) והיצרות שיירית של פחות מ-70% באנגיוגרפיה וחולים אלו טופלו בתרופות אנטי-תרומבוטיות ללא הכנסת תומכן. לאחר חודש חזרו על בדיקת OCT עם מדידת נפח הקריש. התוצא העיקרי היה ירידה מעל 50% בנפח התרומבוס לאחר חודש אחד, בהשוואה לנפח הבסיסי. תוצא הסיום המשני כלל משלב של תמותה לבבית, הישנות איסכמית שדרשה רה-וסקולריזציה, אירוע מוחי ודימום מג’ורי.

מבין 405 חולים עם תסמונת כלילית חדה והדמיות OCT זמינות להערכה, ארוזיה של הנגע הטרשתי זוהתה ב-103 חולים (25.4%). 60 חולים נכללו במחקר ו-55 חולים השלימו את המעקב לאחר חודש אחד.

התוצא העיקרי תועד ב-47 חולים (78.3%) וב-22 חולים לא זוהה תרומבוס נראה לעין לאחר חודש אחד. נפח הקריש ירד מ-3.7 ממ”ק ל-0.2 ממ”ק. שטח זרימה מינימאלי עלה מ-1.7 ממ”ר ל-2.1 ממ”ר. חולה אחד הלך לעולמו עקב דימום ממערכת העיכול וחולה נוסף נדרש להתערבות כלילית מילעורית חוזרת. יתר החולים נותרו ללא-תסמינים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם תסמונת כלילית חדה עקב ארוזיה של הנגע הטרשתי, ניתן להסתפק בטיפול שמרני עם טיפול אנטי-תרומבוטי ללא הכנסת תומכנים.

Eur Heart J 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה