טיפול נמרץ

הנחיות חדשות תומכות בצנתור בגישה רדיאלית ובדיקת טרופונין תוך שעה בחולים עם תסמונת כלילית חדה ללא עליות מקטע ST (מתוך Eur Heart J)

ארגון ה-ESC (European Society of Cardiology) פרסם הנחיות חדשות בנוגע לטיפול בחולים עם תסמונת כלילית חדה, ללא עליות מקטע ST (NSTE-ACS או Non-ST-segment Elevation Acute Coronary Syndrome), עם הנחיות חדשות בנוגע לשימוש בבדיקות טרופונין ברגישות גבוהה, טיפול נוגד-טסיות כפול והמועד האופטימאלי להתחלת טיפול במעכבי P2Y12.

בנוסף, ההנחיות החדשות שמות דגש על גישה רדיאלית לצנתור מאחר וזו מפחיתה את הסיכון לסיבוכים בכלי הדם, דימומים מג’וריים ותמותה מכל-סיבה. הגישה הרדיאלית מהווה כעת המלצה בדרגה 1a על-בסיס תוצאות מחקר MATRIX ומטה-אנליזה נלווית שפורסמו ב-Lancet.

מעבר לשינויים בהמלצה לגישת ההתערבות הכלילית, ההנחיות מציעות אלגוריתם חדש להערכת חולים עם תסמונת כלילית חדה ללא עליות מקטע ST, המבוסס על בדיקת טרופונין לבבי בקבלה ולאחר שעה אחת.

הפרוטוקול הנוכחי של מדידת רמות טרופונין בקבלה ולאחר שלוש שעות עדיין תקף, עם המלצה בדרגה Ib, אך ההנחיות החדשות מאפשרות למרכזים להעריך טרופונין לבבי בקבלה ושעה לאחר מכן, עם פרוטוקול הכללה/שלילה מהיר.

האלגוריתם המבוסס על בדיקות תוך שעה אחת הוא מהיר יותר ואף מהימן יותר מהאלגוריתם המבוסס על שלוש שעות. חשוב מכך, במקרים של שתי בדיקות טרופונין שליליות מוגדר סיכון נמוך מאוד לאוטם שריר הלב או תמותה, ובהעדר אבחנה חליפית המחייבת אשפוז, ניתן לשחרר את החולים לביתם. במידת הצורך, ניתן להשלים בדיקות נוספות בקהילה, דוגמת מבחן מאמץ.

שינוי נוסף בהנחיות נוגע להתחלת טיפול במעכבי P2Y12 בחולים המיועדים לפרוצדורות פולשניות. בעבר, כולל הנחיות משנת 2011, הומלץ להתחיל טיפול מיד לאחר האבחנה, אך לא כך עוד, לפחות עם Prasugrel. ההמלצה היא להימנע מקדם-טיפול בחלים המיועדים לאנגיוגרפיה כלילית מוקדמת, מאחר שממחקר ACCOAST עלה כי אין תועלת לטיפול זה במונחים של הפחתת אירועים איסכמיים ויש עליה משמעותית בשיעור דימומים מג’וריים.

בהנחיות המעודכנות, משך טיפול סטנדרטי במעכבי P2Y12 ואספירין נותר על 12 חודשים, אלא בנוכחות מצב נלווה אחר, דוגמת סיכון מוגבר לדימום. 12 חודשי טיפול כפול הינם המלצה בדרגה Ia. כעת, עם זאת, ההנחיות מציעות הקלות לרופאים ופותחות את הדלת לטיפול קצר וארוך יותר במשלב נוגדי-טסיות, בתלות בסיכון של המטופל לדימום ואירועים איסכמיים נוספים.

Eur Heart J 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה