טיפול נמרץ

הערכת הדיוק של בדיקות Coronary CTA עם מנת קרינה קטנה יותר (J Am Coll Cardiol. )

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולות תוצאות מבטיחות לבדיקת Coronary CTA (Computed Tomography Angiography) עם חשיפה לקרינה במינון נמוך כבדיקה לא-פולשנית להערכת מחלה כלילית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בדיקת Coronary CTA משמשת יותר ויותר להערכת נוכחות מחלת עורקים כלילית. כתוצא מהסיכון המדווח להתפתחות מחלות ממאירות עקב חשיפה לקרני רנטגן, פותחו גישות רבות להפחתת מנת הקרינה אליה נחשפים הנבדקים במהלך בדיקת CTA.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הדיוק האבחנתי של CTA שבוצעה עם מנת קרינה נמוכה יותר , עם שחזור באמצעות מודל MBIR (Model-Based Iterative Reconstruction) בעזרת אנגיוגרפיה כלילית פולשנית כבדיקת ייחוס סטנדרטית.

מדגם המחקר כלל 36 חולים שעברו אנגיוגרפיה כלילית פולשנית להערכת מחלת עורקים כלילית. החוקרים השלימו בדיקת CTA באמצעות זרם (150-210 mA) וולטאז’ נמוך (80-100 kV) והשלימו שחזור באמצעות MBIR. מחלת עורקים כלילית נבחנה באמצעות בדיקת CTA ואנגיוגרפיה כלילית פולשנית והוגדרה בנוכחות היצרות של 50% ומעלה של חלל העורק.

בדיקת CTA הובילה לחשיפה למנת קרינה משוערת של 0.29 mSv (בטווח 0.16-0.53mSv), עם 96.9% סגמנטים הניתנים להערכה. מניתוח לפי כוונה לאבחנה כלי דם עם לפחות סגמנט אחד שלא ניתן לאבחנה וללא ממצאים נוספים הוגדרו כתוצאות חיוביות-שגויות. מהנתונים עלה כי לבדיקה זו רגישות של 100%, סגוליות של 74%, ערך מנבא חיובי וערך מנבא שלילי של 100% ו-86%, לכל מטופל, בהתאמה, וערכים של 86%, 56%, 96% ו-85% לכל כלי דם, בהתאמה.

לסיכום, השימוש בשחזור באמצעות מודל MBIR מאפשר הערכה לא-פולשנית מדויקת של מחלת עורקים כלילית באמצעות בדיקת CTA, עם חשיפה מעטה יותר לקרינה, בדומה לחשיפה לקרינה עקב צילומי חזה בשני מבטים.

J Am Coll Cardiol. 2014;64(8):772-780

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה