טיפול נמרץ

פרוצדורה כירורגית חדשה נועדה להפחית את הסיכון לשבץ עם מכשירי VAD (מתוך הכנס השנתי ה-96 של American College of Surgeons)

בכנס השנתי ה-96 של American College of Surgeons הציגו חוקרים טכניקה כירורגית חדשה שעשויה להפחית משמעותית את שיעור מקרי השבץ בחולים המטופלים ב-VAD (Ventricular Assist Device) לטיפול במחלת לב סופנית.

שבץ הינו הסיבוך החמור ביותר לאחר השתלת VAD , עם שכיחות שנתית של 14% ו-47%. לפי ההערכות 50,000-100,000 איש יפתחו מחלת לב סופנית בכל שנה, והזמינות של תרומות לב אינה עונה על הצרכים.

המאמצים עד כה להפחתת שיעור אירועי השבץ עם VAD התמקדו בהפחתת הסבירות ליצירת קריש ע”י התאמה ביולוגית של ההתקנים המושתלים וטיפול נוגד-קרישה. כעת ביקשו החוקרים לנסות גישה שונה, המבוססת על הכוונה מחדש של הקרישים כך שלא יעלו למוח אלא יופנו לאזורים פחות מזיקים של הגוף. קריש דם ברגל לא יהיה הרסני כמו קריש במוח.

החוקרים פיתחו שיטה להתאמת שתל VAD לכל אנטומיה קרדיווסקולארית של החולים במטרה לכוון מחדש קרישי דם לגפיים התחתונות, תוך מניעת מעבר שלהם לעורקי הצוואר ולמוח.

הטכניקה דורשת הדמיה בתהודה מגנטית של הלב, אבי העורקים, קשת האאורטה ועורקים אחרים.

החוקרים מצאו כי המודל שפיתחו עשוי להפחית את מספר הקרישים המגיעים לעורקי הצוואר והעורקים הורטברליים בלמעלה ממחצית ע”י שינוי הקונפיגורציה של הכנסת שתל VAD והשימוש במעקפים, בהשוואה להכנסה בתשעים מעלות וללא מעקפים.

החוקרים סיכמו כי ע”י הדמיה קדם-ניתוחית להתאמת הכנסת שתל VAD לכל אנטומיה של החולים, הסיכון לשבץ עשוי להיות קטן יותר משמעותית.

לא מדובר בטכנולוגיה יקרה וע”י מבוססת על שינוי המנגנון המכאני עצמו. לא מדובר בניסיון למצוא תרופה חדשה לדילול הדם באופן טוב יותר. פשוט מדובר בקבלת העובדה כי קרישי הדם הללו נוצרים בכל מקרה, אך שינוי הניתוח מאפשר לחלקיקים לעקוף את כלי הדם למוח והם יוכלו לפנות לאזורים אחרים, בהם יגרמו לנזק קטן יותר.

American College of Surgeons 96th Annual Clinical Congress

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה