טיפול נמרץ

השפעות השכבת ילדים הסובלים מ-Acute Lung Injury במנח בטן (JAMA)

ממחקרים לא-מבוקרים שבדקו את השפעות השכבת ילדים במנח הבטן (Prone Positioning) נראה כי תנוחה זו בטוחה יותר ומשפרת את יכולת החמצון בילדים הסובלים מ-Acute Lung Injury (ALI). אולם, הההשלכות הקליניות של מנח בטן אינן ידועות.

מטרת המחקר היתה לבחון את ההשערה כי הצבת ילדים ותינוקות הסובלים מ-ALI במנח בטן

(Prone) מקטינה את תדירות הצורך במכשיר הנשמה לעומת מנח פרקדן (Supine).

המחקר התחיל ב-28 באוגוסט, 2001 ונמשך עד ל-23 באפריל, 2004 ועקב אחר 102 ילדים בגילאי שבועיים עד 18 שנה. הילדים חולקו באופן אקראי לטיפול בתנוחות Prone מול Supine. החלוקה הרנדומלית נעשתה תוך 48 שעות מאבחנת ALI. במהלך השלב האקוטי הילדים שטופלו בתנוחת Prone נותרו בתנוחה זו למשך 20 שעות ביום, למשך שבוע לכל היותר, ולאחר מכן הוצבו בתנוחת Supine.

שתי הקבוצות טופלו במכונת הנשמה (Ventilator) ותרופות הרגעה.

המדד ההשוואתי שנבחר היה מספר הימים בהם הילדים לא נזקקו למכונת ההנשמה (Ventilator-Free Days) במהלך חודש אחד.

המחקר הופסק בשל חוסר תועלת. לא נמצא כל הבדל בין הקבוצות במספר הימים בהם הילדים לא נזקקו למכונת הנשמה. לאחר התאמה למדדים שונים – צורת הנשמה, נזק ישיר מול נזק עקיף ומדד Pediatric Risk of Mortality III – ההבדל המתוקנן שנמדד ב-Ventilator-Free Days עמד על 0.3 ימים (P=0.87). לא נמצא כל הבדל בתוצאות המשניות של המחקר זמן החלמה, הפרעה קוגניטיבית, תמותה מסיבה כלשהי וכד’.

מסקנת המחקר היתה כי הצבת הילדים במנח בטן (Prone) אינה מקטינה באופן משמעותי את Ventilator-Free Days ואינה מביאה לשיפור בתוצאות הקליניות של ילדים הסובלים מ-ALI.

JAMA. 2005 Jul 13;294(2):248-50.

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה