מחלות זיהומיות

סיכון מוגבר לזיהומי במערכת העצבים המרכזית עם טיפול ב-Natalizumab (מתוך הכנס ה-52 מטעם ה-Interscience Conference on Antimicrobial Agents and Chemotherapy)

במהלך הכנס ה-52 מטעם ה-Interscience Conference on Antimicrobial Agents and Chemotherapy הציגו חוקרים נתונים לפיהם לפחות 17 חולים שטופלו ב- Natalizumab פיתחו זיהומים חמורים בהרפס סימפלקס או וריצלה זוסטר מנובמבר 2004.

מרבית החולים הללו עברו אשפוזים ממושכים וקיבלו טיפול אנטי-ויראלי סיסטמי; שני חולים הלכו לעולמם.

לדברי החוקרים, הסיכון לזיהומים במערכת העצבים המרכזית כבר מופיע בתוויות המצורפות ל- Natalizumab, אך המחקר הנוכחי מאשר את הסכנה. Natalizumab הינו נוגדן רקומביננטי, חד-שבטי, המשמש לטיפול בטרשת נפוצה ומחלת קרוהן.

אחת ההשפעות של Natalizumab הינה החלשת מנגנוני ההגנה במערכת העצבים המרכזית, ובפרט עליה בסיכון ל-Multifocal Leukoencephalopathy על-רקע זיהום בנגיף JC Polyomavirus. התרופה מפריעה גם למעבר של תאי CD8+ לתוך המוח. ממחקרים קדם-קליניים עלה כי תאים אלו מחלישים את הרה-אקטיביציה הנגיפית ומגנים מפני זיהומים מתפשטים במערכת העצבים המרכזית.

במטרה לקבוע אם התרופה מעלה את הסיכון לזיהומים במערכת העצבים המרכזית, החוקרים ערכו חיפוש במערכת FDA Adverse Event Reporting System מנובמבר 2004 עד יוני 2012, בחיפוש אחר כל הדיווחים על תופעות לוואי חמורות של Natalizumab לאחר שיווקה.

הם זיהו 17 דיווחים אודות מקרים מאושרים של זיהום בהרפס, רק חמישה מהם דווחו בספרות. מבין 17 המקרים הללו, 10 אירעו בארצות הברית ותשעה מקרים דווחו משנת 2011.

תשעה חולים פיתחו אנצפליטיס, שהייתה התסמין הקליני הנפוץ ביותר, לאחריה דלקת קרום המוח (6 חולים). כל החולים, למעט אחד, אושפזו לבתי חולים, כאשר ארבעה אושפזו ליחידות טיפול נמרץ. שני חולים נדרשו לעירויי דם לסילוק מהיר של Natalizumab מהגוף . שני חולים הלכו לעולמם ושני פיתחו סיבוכים נוירולוגיים.

Natalizumab הופסק ב-15 חולים, כאשר בחולה אחד הטיפול נמשך ובמקרה אחר לא ידוע מה עלה בגורל הטיפול התרופתי.

החוקרים כותבים כי חשוב שרופאים יהיו מודעים לסיכון לזיהומים אלו, שאינם מוגבלים רק לטיפול ב- Natalizumab אלא מופיעים גם עם תרופות חד-שבטיות אחרות לדיכוי חיסוני. הנגיפים הלטנטיים הללו הם די נפוצים.

52nd Interscience Conference on Antimicrobial Agents and Chemotherapy

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה