מחלות זיהומיות

אומגה 3 עשוייה להגן מפני אפקטים קרדיאליים וליפידיים חריגים בעקבות חשיפה לזיהום אוויר (Environ Health Perspect )

ע”פ מחקר חדש מה-Environ Health Perspect צריכה של חומצות שומן של אומגה 3 (שמן דגים) עשויה להעניק הגנה קרדיווסקולרית לאנשים הנחשפים לזיהום אוויר למשך שעתיים.

החוקרים מסבירים ברקע שזיהום אוויר נמצא כקשור לאפקטים קרדיווסקולרים חריגים. מחקר אפידמיולוגי שפורסם לאחרונה הצביע שתוספי אומגה 3 עשויים להקהות את התגובה הקרדיאלית לחשיפה לזיהום אוויר.

החוקרים ביצעו מחקר רנדומלי ומבוקר להערכת היעילות של תוספי אומגה 3 בהפחתת האפקטים הקרדיאלים החריגים בעקבות חשיפה לריכוז חלקיקים באוויר (CAP)  המדמים זיהום אוויר.

השתתפו 29 מתנדבים בריאים בגיל ממוצע 58 אשר קיבלו באופן כפול סמיות תוספי אומגה 3 של גרם אחד ביום, או שמן זיית למשך 4 שבועות לפני החשיפה לאוויר המסונן ול-CAP (ריכוז המסה הממוצע של החלקיקים היה 278 + 19 ug למ”ק) למשך שעתיים.

התגובה הקרדיאלית הוערכה ע”י השוואת זמן ותדירות של שינויים בואריבאביליות של קצב הלב (HRV) ורה-פולריזציה של שינויים אלקטרוקרדיוגרפיים שנמדדו לפני החשיפה, מייד לאחריה ו-20 שעות לאחר מכן. השינויים ברמת הליפידים בפלסמה נבדקו גם באותן נקודות זמן. 

נמצא שתוספי שמן הדגים גרמו להפחתה שנגרמה מהחשיפה ל-CAP ביחס של תדירות גבוהה/תדירות נמוכה של HRV, כמו גם לעליה בתדירות הנמוכה המנורמלת של HRV והארכת מקטע QT מתוקן לקצב הלב (QTc ). 

ריכוזי LDL נמוכים מאוד וטריגיליצירידים עלו באופן משמעותי מייד אחרי החשיפה ל- CAP במטופלים שקיבלו שמן זיית, אך לא באלה שקיבלו שמן דגים.   

המחברים מסכמים שחשיפה של אנשים בריאים בגיל הביניים ל-CAP למשך שעתיים גרמה לשינויים קרדיאליים אקוטיים וליפידיים במטופלים שצרכו שמן זיית, אך לא במטופלים שצרכו שמן דגים.

המימצאים מצביעים לדעתם על כך שתוספי אומגה 3 מציעים הגנה נגד אפקטים קרדיאליים וליפידיים חריגים הקשורים לחשיפה לזיהום אוויר.

  Environ Health Perspect. 2012;120(7):952-957

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם קסנתלזמה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב? (Ophthalmology)

    האם קסנתלזמה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב? (Ophthalmology)

    מתוצאות מחקר חדש בראשות דר’ יעל לוסטיג מהמרכז הרפואי שיבא ברמת גן עולה כי Xanthelasma Palpebrarum, המתאפיינת בנגעים צהבהבים על העפעפיים, אינה מלווה בסיכון מוגבר לדיסליפדימיה או מחלות לב וכלי דם. החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת במרכז יחיד בישראל ובחנו את הנתונים אודות 35,452 משתתפים (גיל ממוצע של 52.2 שנים, 69% גברים) שעברו בדיקות סקר רפואיות […]

  • יתר לחץ דם שאינו מטופל מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (Neurology)

    יתר לחץ דם שאינו מטופל מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (Neurology)

    בקשישים עם יתר לחץ דם שאינו מטופל עליה של 36% בסיכון למחלת אלצהיימר, בהשוואה לאלו ללא יתר לחץ דם ועליה של 42% בסיכון למחלת אלצהיימר לעומת אלו עם יתר לחץ דם מטופל, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Neurology. החוקרים השלימו מטה-אנליזה להערכת נתונים אודות 31,250 משתתפים בגילאי 60 שנים ומעלה (גיל ממוצע של […]

  • ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 3: בקרב מטופלים הנוטלים נוגדי קרישה, הסיכונים הטרומבוטיים מחד גיסא, והדימומיים מאידך גיסא, מתחרים זה בזה ומובילים לתהליך קבלת החלטות מורכב סביב תקופת הניתוח. נביא כאן את ההנחיות של המכללה האמריקנית לרופאי חזה לייעול הניהול הסב-ניתוחי (Perioperative) של טיפול נוגד קרישה. לפי הנחיות אלו, התקופה הסב-ניתוחית מתחילה שבוע לפני ההתערבות, ומסתיימת כ-4 שבועות לאחר מכן.

  • קצב לב מהיר במנוחה מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה בחולים עם מחלת כליות כרונית (Sci Rep)

    קצב לב מהיר במנוחה מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה בחולים עם מחלת כליות כרונית (Sci Rep)

    קצב לב מהיר יותר במנוחה, גם בטווח התקין, מלווה בסיכון מוגבר לתמותה ואירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם מחלת כליות כרונית שאינם תחת טיפולי דיאליזה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Scientific Reports. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קצב לב מהיר במנוחה הינו גורם סיכון בלתי-תלוי לתמותה מכל-סיבה ואירועים קרדיווסקולאריים באוכלוסייה הכללית; עם זאת, הקורלציה […]

  • גורמי סיכון לאירוע מוחי בחולים לאחר תיקון מסתם מיטראלי בצנתור (Am J Cardiol)

    גורמי סיכון לאירוע מוחי בחולים לאחר תיקון מסתם מיטראלי בצנתור (Am J Cardiol)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Cardiology עולה כי בחולים שהופנו לניתוח תיקון מסתם מיטראלי קצה לקצה בצנתור עם MitraClip שיעורים נמוכים של אירוע מוחי, כאשר סיבוך זה מופיע לרוב לאחר השחרור ותוארו בעיקר בחולים עם פרפור פרוזדורים, הפרעה בתפקוד כלייתי, או מדד CHA2DS2-VASc גבוה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות פרופיל […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה