מחלות זיהומיות

האם יש צורך באנטיביוטיקה לפני טיפול בגלי הלם לריסוק אבני כליה? (J Urol)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה, שפורסמו במהדורת אוגוסט של כתב העת Journal of Urology, עולה כי בחולים עם שתן סטרילי המיועדים לטיפול בגלי הלם לריסוק אבני כליה (SWL או Shock Wave Lithotripsy) אין צורך בטיפול אנטיביוטי מניעתי.

לדברי החוקרים, נושא מתן טיפול אנטיביוטי מניעתי לפני טיפול בגלי הלם לריסוק אבני כליה מעורר מחלוקת רבה. למעשה, פורסמו הנחיות סותרות מטעם ה-European Association of Urology וה-American Urological Association.

החוקרים מדווחים כי מהתוצאות עולה כי טיפול אנטיביוטי פרופילקטי אינו מביא לשיפור התסמינים ואינו מפחית את שיעורי הופעת חום או תרבית שתן חיובית או את היארעות זיהומים בדרכי שתן לאחר ריסוק אבנים באמצעות גלי הלם.

במטרה לבחון את הנושא, החוקרים זיהו תשעה מחקרים אקראיים שהשוו בין טיפול אנטיביוטי מניעתי ובין פלסבו או ללא-טיפול בכ-1,300 חולים עם שתן סטרילי לפני הפעולה.

מאיסוף הנתונים עולה כי התוצאות לא היו שונות באופן מובהק בין קבוצת החולים שקיבלו טיפול אנטיביוטי מניעתי ובין קבוצת הביקורת.

באופן ספציפי, יחס הסיכון הכולל לתרבית שתן חיובית בשתי הקבוצות עמד על 0.77, אך ללא מובהקות סטטיסטית. בדומה, לא תוארו הבדלים מובהקים סטטיסטית בשיעורי הופעת חום (יחס סיכויים של 0.39), זיהומים בדרכי השתן בטוח הקצר (יחס סיכויים של 0.55, p=0.06) או זיהומים בדרכי השתן בטוח הביניים (יחס סיכויים של 0.49,p=0.56).

החוקרים מסכמים וכותבים כי נראה כי אין צורך בטיפול אנטיביוטי מניעתי בחולים לקראת טיפול בגלי הלם לריסוק אבני כליה, בעיקר בהעדר גורמי סיכון או בנוכחות גורמי סיכון מעטים. עם זאת, דרושים מחקרים גדולים ואיכותיים יותר, בעיקר להערכת גורמי הסיכון השונים.

J Urol 2012;188:441-448

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה