מחלות זיהומיות

משרד הבריאות פועל לצמצום חשיפת הציבור לתכשירי הדברה המכילים זרחנים אורגניים

וועדה הבין משרדית בריאות וחקלאות, לתיאום השימוש בתכשירי הדברה בראשות משרד הבריאות – המליצה לצמצם את חשיפת הציבור לזרחנים אורגניים. משרד החקלאות קיבל את ההמלצה ופועל ליישומה.

ההמלצה באה בעקבות מחקרים על ההשפעות הבריאותיות של חשיפה אקוטית לזרחנים אורגניים הכוללות השפעות על מערכת העצבים והשפעות סיסטמיות. קיים סיכון להשפעות אלו בעיקר בקרב העובדים בחקלאות. זרחנים אורגנים עלולים גם להשפיע על הסביבה, כולל למשל ציפורים ודבורים.

ההמלצה מבוססת גם על מחקרים רבים שנעשו בעולם על  השפעות התנהגותיות וקוגניטיבית בקרב ילדים שנחשפו תוך רחמית לזרחנים אורגניים בחשיפה ממושכת. מדובר על ילדים שנולדו לנשים שעבדו בחקלאות או חיו בקהילה חקלאית במשך ההריון או נשים עירוניות שנחשפו לזרחנים אורגניים בעיקר כתוצאה משימוש ביתי.

ב 2007 המשרד להגנת הסביבה בישראל החליט לאסור את השימוש הביתי בתכשירי הדברה המכילים את הזרחנים אורגנים כלורפיריפוס ודיאזינון, וב- 2009 אסר משרד החקלאות את  השימוש של תכשירים המכילים חומרים אלו בגינות נוי וגנים ביתיים.

כעת נדונו בוועדה הבין משרדית שימושים של זרחנים אורגניים בחקלאות והוחלט לבטל את כל השימושים בתכשירים המכילים שלושה  זרחנים אורגניים (פרתיון-מתיל, אזינפוס-מתיל, ואצפט) ולצמצם באופן משמעותי את השימוש בשבעה נוספים (פנתיון, פרותיופוס, אוקסדמתון- מתיל, מטדתיון, קדוספום, דיאזינון ודיכלורווס).

ביולי 2012 יבוטלו:

כל התכשירים המכילים פרתיון-מתיל, אזינפוס-מתיל, ואצפט;

שימושים לא קריטיים של תכשירים המכילים פנתיון, פרותיופוס, אוקסדמתון- מתיל, מטדתיון, דיאזינון ודיכלורווס.

עד מרץ 2014 יהיה ביטול סופי של כל התכשירים המכילים פנתיון, פרותיופוס, אוקסדמתון- מתיל, מטדתיון, קדוספום, דיאזינון ודיכלורווס.

יש לציין כי מעבר להנחיות לצמצום והפסקת השימוש, ממשיכות להתבצע בדיקות לנוכחות חומרי הדברה בתוצרת חקלאית טרייה. בדיקות אילו מתבצעות הן ע”י משרד החקלאות ברמת השדה ובתי האריזה והן ע”י משרד הבריאות כ”מחסום שני” בדרכי השיווק. קיים תיאום בין המשרדים ובמקרה של ממצאים חריגים בתוצרת המצויה בדרכי השיווק מתבצע דיווח למשרד החקלאות לצורך המשך טיפול בשדה או מול החקלאי.

בהערכת חשיפה משאריות חומרי הדברה שנעשתה ע”י שירות המזון הארצי במשרד הבריאות נמצא כי צריכת שאריות של זרחנים אורגניים אינה מהווה סיכון בריאותי לצרכנים האוכלים מזון המכיל שאריות מחומרים אלו. אולם לגבי חלק מהזרחנים האורגניים רצוי מרווח ביטחון גדול יותר לגבי  צריכה של חומרים אלו מהמזון. ולכן, בין היתר, המליץ משרד הבריאות לצמצם את היקף השימוש החקלאי בחומרים אלה.

משרד החקלאות מבצע מדי שנה סקר מקיף של שאריות חומרי הדברה בתוצרת טרייה עם זיהוי המגדלים המשקף את השימוש הנכון בתכשירים. הסקר של השנים הקרובות יעקוב במיוחד אחר ההחלטה לצמצום השימוש בזרחנים אורגניים ועד לביטולם.

משרד הבריאות יבצע מעקב אחר השפעות ההחלטות על צמצום השימוש החקלאי בזרחנים אורגניים על חשיפת הציבור לחומרים אלו, באמצעות המשך בדיקות שאריות בתוצרת חקלאית והשוואתן למצב הנוכחי.

חשוב להדגיש:

משרד הבריאות ממליץ לאכול ירקות ופירות עם קליפתם ולגוון באכילת פירות וירקות בצבעים שונים. אצל אנשים שאוכלים פירות וירקות בקביעות קיים סיכוי נמוך יותר למחלות כרוניות כגון סוכרת וכן לשבץ מוחי, מחלות לב וסרטן.

בברכה,

עינב שימרון – גרינבוים

דוברת משרד הבריאות

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה