מחלות זיהומיות

התועלת של טיפול אנטיביוטי בטיפול בדלקת של התוספתן (BMJ)

טיפול אנטיביוטי הינו בטוח ויעיל בחולים עם דלקת חדה של התוספתן, ללא-סיבוכים, ויש לשקול אפשרות זו כטיפול ראשוני בחולים עם דלקת תוספתן ללא-סיבוכים, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה, שפורסמו בכתב העת British Medical Journal. עם זאת, מבקרים מביעים חשש באשר לשיעורי הישנות גבוהים לאחר טיפול אנטיביוטי, ולכן לא ניתן להמליץ על אנטיביוטיקה כחלק מהטיפול הסטנדרטי במקרים אלו.

מהסקירה עולה עוד כי הירידה בסיכון היחסי עקב סיבוכים עמדה על 31% עם טיפול אנטיביוטי, בהשוואה להסרת התוספתן. מניתוח משני של הנתונים, שלא כלל את המחקר שהתיר מעבר בין שתי הקבוצות הטיפול, עולה ירידה של 39% בסיכון היחסי עם טיפול אנטיביוטי (P=0.02) בהשוואה לניתוח. החוקרים לא מצאו הבדל מובהק בין שתי אפשרויות הטיפול בכל הנוגע למשך האשפוז, יעילות הטיפול, או הסיכון לסיבוכים של דלקת התוספתן.

מבין 68 החולים שאושפזו בשנית לאחר טיפול אנטיביוטי, שלושה טופלו בהצלחה בשנית באנטיביוטיקה, ו-65 חולים (20%) עברו כריתה של התוספתן. תשעה מבין חולים אלו פיתחו התנקבות של דלקת התוספתן וארבעה אובחנו עם דלקת תוספתן גנגרנוטית.

החוקרים מסכימים כי דרושה הערכה מפורטת יותר להבחנה בין ההשפעות של טיפול אנטיביוטי במקרים של דלקת תוספתן עם ובלי התנקבות.

במאמר מערכת התייחסו מומחים מהולנד לממצאי הסקירה, וכתבו כי לשימוש בטיפול אנטיביוטי במסגרת טיפול קו-ראשון במקרים של דלקת תוספתן חסרונות בולטים. מהסקירה עולה כי עם טיפול שמרני, סיכויי ההישנות של דלקת התוספתן עומדים על 20% בתוך שנה אחת. עד שייערכו מחקרים משכנעים וארוכים יותר, ניתוח כריתת תוספתן ימשיך לשמש במקרים של דלקת תוספתן ללא-סיבוכים.

BMJ. Published online April 5, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה