מחלות זיהומיות

נהלי החלפת טיפול באופיואידים כרוכים בעליה בשיעורי תמותה (Pain Medicine)

החלפת טיפול מתרופה אופיואידית אחת לאחרת במטרה לשפר את תוצאות הטיפול (Opioid Rotation) מהווה גורם חשוב בעליה בשיעורי התמותה הלא-מכוונת עקב נטילת אופיואידים, כך עולה מסקירה חדשה שפורסמה בכתב העת Pain Medicine.

הסקירה כוללת עדויות הקושרות בין מקרי תמותה על-רקע אופיואידים ובין נהלים נפוצים להחלפת הטיפול. החוקרים טוענים כי גישה זו של החלפת טיפול באופיואידים היא גישה שגויה. למרות שהשימוש בטבלאות המרה אינו מזיק במרבית המקרים, מדובר בתחום בו הנזק עשוי להיות כה חמור עד מקרי תמותה כך שלא ניתן לקבל אף טווח טעות של 1%.

על-פי הסקירה החדשה, מרבית הפרוטוקולים המוצעים להחלפת טיפול באופיואידים כולל מתן מינון דומה על-פי טבלאות המרה של מינון התרופה המקורית ומינון מקביל של מורפין ולאחר מכן המרה למינון של האופיואיד החדש.

אחת הבעיות היא כי ההנחיות הנפוצות ביותר בשימוש פותחו לפני שנים רבות. באותה עת, מומחים האמינו כי היעילות של אופיואיד אחד בהשוואה לאחר במצב כרוני, תהיה דומה לזו של טיפול במצב אקוטי. במילים אחרות, לא לקחו בחשבון את האפשרות כי חולים יפתחו סבילות לטיפול, ועד לאחרונה לא התייחסו לסוגיות גנטיות.

לא רק שמרבית המחקרים התבססו על מינון בודד או טווח מינונים מוגבל, הם גם בחנו רק דרך טיפול ספציפית. לפיכך, לא ניתן להכליל את הממצאים לגישות טיפול אחרות. יתרה מזאת, המחקרים לא לקחו בחשבון תגובות המבוססות על מוצא אתני, גיל מתקדם, טיפול תרופתי נלווה אחר או מחלות רקע.

פרוטוקול החלפת טיפול תרופתי מעולם לא נבחן באופן רשמי ומעולם לא נעשה ניסיון לקבוע את התועלת של אופיואיד אחד בהשוואה לאחר עם שימוש כרוני.

התבססות על טבלאות שמקורן במחקרים להערכת מינון-יחיד היא בעייתית במיוחד עם מינונים חוזרים של מתאדון. לדברי החוקרים, מנהל התרופות והמזון האמריקאי פרסם אזהרה בנוגע למקרי תמותה ושינויים מסכני-חיים בנשימה ובקצב הלב בחולים בהם הותחל טיפול חדש במתאדון.

למרות שלעיתים נדרש מתן משכך כאבים חדש בשל אובדן יעילות או תופעות לוואי, במקרים רבי ההחלפה מבוצעת פשוט מאחר שהגורם המבטח אינו כולל עוד את התרופה הספציפית בכיסוי הביטוחי. לכן, רופאים נאלצים להחליף לתרופות פחות יקרות, והזולה ביותר היא לרוב מתאדון.

גורם נוסף התורם לבעיה נוגע לעובדה כי הטבלאות שהתפרסמו בנושא המרות כללו יחסי המרה משתנים. בנוסף, ההנחיות המופיעות בעלונים המצורפים, בעיקר עם אופיואידים בשחרור-ממושך, אינן עקביות ועלולות להיות מסוכנות. בנוסף, ניחוש או הימור מצד הרופא המטפל אינו מתקבל על הדעת, כאשר התוצאות עשויות להיות הרסניות.

בלבול גם עשוי לתרום לבעיה. מסקר שכלל 406 רופאים שאינם מומחים בכאב עלה כי 59% התקשו בחישוב מינון אופיואידים כאשר המירו לטיפול אחר. כאשר התבקשו לחשב את ההמרה הנדרשת של אוקסיקודון במינון 60 מ”ג למינון של מדבקת פנטניל, 41% מהמומחים, 28% מרופאי המשפחה ו-17% מהגריאטרים אמרו כי לא ידעו כיצד לעשות זאת.

ממחקרים בנושא עולה כי 50-80% מהחולים עם כאב כרוני עם תגובה לא-טובה לאופיואיד אחד מדווחים על שיפור לאחר החלפה לאופיואיד אחר.

במאמר נפרד שפורסם באותה מהדורה של כתב העת, הציעו החוקרים חלופה לטבלאות להחלפה בין תרופות אופיואידיות. הגישה הטובה להערכתם היא להפחית את מינון התרופה הראשונה ב-25-30% בשבוע, תוך התחלת הטיפול בתרופה החדשה במינון שהיה ניתן לחולה שלא קיבל קודם לכן טיפול באופיואידים, עם העלאת המינון בהתאם לתגובה הקלינית. במקרים רבים, נדרשים 3-4 שבועות להחלפה מאופיואיד אחד לאחר.

במידה והחולים סובלים מכאב במהלך ההמרה, על הרופאים להוסיף אופיואיד בשחרור-מיידי לגשר על הפער.

Pain Medicine. Both articles published online March 28, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר טיפול קו-ראשון במשלב Lazertinib עם Amivantamab כנגד NSCLC (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר טיפול קו-ראשון במשלב Lazertinib עם Amivantamab כנגד NSCLC (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי א(Food and Drug Administration) אישר את משלב Lazertinib עם Amivantamab כקו-טיפול ראשון במבוגרים עם סרטן ריאות מתקדם-מקומית או גרורתי מסוג NSCLC (או Non Small Cell Lung Cancer) עם מוטציות EGFR מוכחות בבדיקה המאושרת ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי. מדובר באישור הראשון של Lazertinib. הטיפול ב- Amivantamab אושר לראשונה ע”י מנהל המזון […]

  • טיפול בסטרואידים במינון נמוך מפחית את הסיכון לגלאוקומה בילדים (Acta Ophthalmologica)

    טיפול בסטרואידים במינון נמוך מפחית את הסיכון לגלאוקומה בילדים (Acta Ophthalmologica)

    טיפול בגלוקוקורטיקואידים במינון נמוך לאחר ניתוח קטרקט מפחית את הסיכון לגלאוקומה משנית בילדים עם מקטע אקסיאלי ארוך יותר לאורך חמש שנים, בהשוואה לטיפול בגלוקוקורטיקואידים במינון גבוה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Acta Ophthalmlogica. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין מינון גלוקוקורטיקואידים לאחר-ניתוח ובין התפתחות גלאוקומה משנית לאחר ניתוח קטרקט בילדים. […]

  • מהיסוס לחיסון: התמודדות עם היסוס להתחסן (Pharmacy Times)

    מהיסוס לחיסון: התמודדות עם היסוס להתחסן (Pharmacy Times)

    כדי להתכונן למגפה ויראלית נוספת, על הרוקחים להיות מוכנים להתמודד עם היסוס להתחסן, כך עולה ממאמר על תפקיד הרוקחים בהתמודדות עם חשש להתחסן שפורסם ב- Pharmacy Times. יהונתן ניסן משתף את המאמר בהמלצתו של פרופ’ אייל שוורצברג.

  • יתר לחץ דם שאינו מטופל מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (Neurology)

    יתר לחץ דם שאינו מטופל מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (Neurology)

    בקשישים עם יתר לחץ דם שאינו מטופל עליה של 36% בסיכון למחלת אלצהיימר, בהשוואה לאלו ללא יתר לחץ דם ועליה של 42% בסיכון למחלת אלצהיימר לעומת אלו עם יתר לחץ דם מטופל, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Neurology. החוקרים השלימו מטה-אנליזה להערכת נתונים אודות 31,250 משתתפים בגילאי 60 שנים ומעלה (גיל ממוצע של […]

  • האם מעכבי SGLT-2 מספקים הגנה טובה יותר לכבד ממעכב DPP-4 בחולים עם סוכרת מסוג 2? (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    האם מעכבי SGLT-2 מספקים הגנה טובה יותר לכבד ממעכב DPP-4 בחולים עם סוכרת מסוג 2? (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    בחולים עם סוכרת מסוג 2 ומחלת כבד שומני על-רקע הפרעה מטבולית, הסיכון לסיבוכים בכבד דומה עם טיפול בתרופות ממשפחת מעכבי DPP-4 או מעכבי SGLT-2, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עלו דיווחים שהציעו כי מעכבי SGLT-2 עשויים להגן על חולים עם סוכרת מסוג 2 ומחלת כבד […]

  • טיפול ב-Elinzanetant עשוי להקל על תסמיני מנופאוזה (JAMA)

    טיפול ב-Elinzanetant עשוי להקל על תסמיני מנופאוזה (JAMA)

    טיפול ב- Elinzanetant הפחית משמעותית את תדירות וחומרת תסמינים וזומוטוריים בנשים לאחר-מנופאוזה, כאשר התרופה לוותה בשיפור הפרעות שינה ואיכות חיים על-רקע מנופאוזה, לצד פרופיל בטיחות חיובי, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA. החוקרים השלימו שני מחקרים אקראיים, כפלי-סמיות, מבוקרי-פלסבו, בשלב 3 (OASIS 1 ו-OASIS 2) לאורך 77 אתרים בארצות הברית, אירופה, קנדה וישראל. […]

  • האם טיפול הורמונאלי כנגד סרטן שד עשוי להפחית את הסיכון לדמנציה? (JAMA Netw Open)

    האם טיפול הורמונאלי כנגד סרטן שד עשוי להפחית את הסיכון לדמנציה? (JAMA Netw Open)

    בנשים עם סרטן שד שקיבלו טיפול הורמונאלי תועד סיכון מופחת לאבחנה של מחלת אלצהיימר ודמנציה, כך עולה מתוצאות מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול הורמונאלי מהווה טיפול מקובל בנשים עם סרטן שד חיובי לקולטנים להורמונים, למרות ההשפעה הקוגניטיבית האפשרית של הטיפול, כולל קשר אפשרי עם מחלת […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Denileukin Diftitox לטיפול בלימפומה עורית חוזרת או עמידה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Denileukin Diftitox לטיפול בלימפומה עורית חוזרת או עמידה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Denileukin Diftitox (Lymphir) לטיפול במבוגרים עם לימפומה עורית של תאי T חוזרת או עמידה לטיפול לאחר לפחות קו טיפול סיסטמי אחד. התכשיר האימונותרפי הינו פורמולה חדשה של Denileukin Diftitox (או Ontak), אשר אושר לראשונה בשנת 1999 לטיפול בחולים מסוימים עם לימפומה עורית של תאי […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Vorasidenib לטיפול בגליומה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Vorasidenib לטיפול בגליומה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) לטיפול במקרים מסוימים של גליומה דיפוזית עם מוטציות IDH (או Isocitrate Dehydrogenase) ומדובר בטיפול הממוקד הראשון שאושר לטיפול בסוג זה של גידולים מוחיים. באופן ספציפי, הטיפול הפומי מכוון כנגד IDH1 ו-IDH2 ומאושר לטיפול לאחר ניתוח במבוגרים וילדים בגילאי 12 שנים ומעלה עם אוליגודנדרוגליומה או אסטרוציטומה בדרגה 2 […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה