מחלות זיהומיות

יתרונות כריתה אנדוסקופית של דרך הקיבה במקרים של דלקת לבלב נמקית (JAMA)

ממחקר אקראי בחולים עם דלקת לבלב נמקית וזיהום עולה כי שיעורי התחלואה המג’ורית והתמותה היו נמוכים משמעותית עם כריתה אנדוסקופית, זעיר-פולשנית, דרך הקיבה, של האזור הנמקי, בהשוואה לתוצאות לאחר לפרוסקופיה או לפרוטומיה.

ממצאי מחקר PENQUIN פורסמו בכתב העת Journal of the American Medical Association.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ניתוח מסורתי לטיפול בדלקת לבלב נמקית עם זיהום מעוררת תגובה פרו-דלקתית וכרוכה בשיעור סיבוכים גבוה. החוקרים קיוו כי כריתה אנדוסקופית, דרך הקיבה, שהינה פרוצדורה פחות-פולשנית, תצמצם את התגובה הדלקתית ותביא לירידה בשיעור הסיבוכים הנלווים.

המחקר כלל 22 חולים מארבעה בתי חולים בהולנד, שנכללו במחקר בין אוגוסט 2008 ועד מרץ 2010.

טיפול אנדוסקופי בוצע תחת טשטוש חלקי וכלל ניקור דרך הקיבה, הרחבה באמצעות בלון, ניקוז רטרופריטונאלי וכריתת האזור הנמקי. טיפול ניתוחי כלל הטרייה רטרופריטונאלית בסיוע וידאו, או במידה ולא אפשרי, לפרוטומיה. קבוצת הטיפול האנדוסקופי כללה 10 חולים וקבוצת ההתערבות הניתוחית כללה 12 חולים. שני חולים בקבוצת ההתערבות הניתוחית לא נזקקו לניתוח לכריתת האזור הנמקי לאחר ניקוז מילעורי באמצעות צנתר.

החוקרים מדווחים כי בהשוואה לגישה הניתוחית, הגישה האנדוסקופית הביאה לירידה משמעותית במצב הדלקתי הכללי, כפי שבא לידי ביטוי בירידה משמעותית ברמות Interleukin-6 בדם לאחר הפרוצדורה.

בנוסף, תוצא הסיום המשולב שכלל סיבוכים מג’וריים (הופעה חדשה של כשל רב-מערכתי, דימום תוך-בטני, פיסטולה בין המעי והעור או פיסטולה של הלבלב) או תמותה, אירעו בתדירות נמוכה יותר לאחר טיפול אנדוסקופי, בהשוואה לטיפול ניתוחי (20% לעומת 80%, P=0.03).

לא תוארו מקרים של כשל רב-מערכתי בקבוצת הטיפול האנדוסקופי, זאת לעומת 50% מהמקרים בקבוצת הטיפול הניתוחי (p=0.03). בקבוצת הטיפול האנדוסקופי אובחנה פיסטולה אחת בלבלב, לעומת שבעה מקרים בקבוצת הטיפול הניתוחי (10% לעומת 70%, p=0.02). חמישה חולים הלכו לעולמם; אחד לאחר אנדוסקופיה וארבעה לאחר טיפול ניתוחי (10% לעומת 40%, P=0.30). כל מקרי התמותה נבעו מכשל רב-מערכתי ממושך.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים לאישור הממצאים העולים מהמחקר הנוכחי.

JAMA 2012;307:1053-1061,1084-1085

           

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה