מחלות זיהומיות

מה בין חומרים מזהמים במי השתייה ובין מחלות פסיכיאטריות? (Environmental Health)

חשיפה לפני הלידה ובמהלך תקופת הילדות המוקדמת לממסים אורגנים PCE (Tetrachloroethylene) עשויה להביא לעליה בסיכון למחלות פסיכיאטריות מסוימות, בעיקר הפרעה דו-קוטבית, הפרעת דחק בתר-חבלתי (PTSD או Post-Traumatic Stress Disorder) וסכיזופרניה, בשלב מאוחר יותר במהלך החיים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Environmental Health.

מהמחקר הרטרוספקטיבי עולה כי בקרב ילדים בקייפ קוד, שנחשפו למי שתייה המזוהמים ב-PCE, נרשמה עליה של כמעט כפליים בסיכון להפרעה דו-קוטבית, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית.

החוקרים מסבירים כי PCE הינו נוירו-טוקסין המצוי בשימוש נרחב בתעשייה ובניקוי יבש. המולקולה חוצה בקלות את מחסום דם-מוח ובעלת אפיניות לרקמות ליפופיליות במערכת העצבים המרכזית. המנגנון המדויק להשפעות הנוירוטוקסיות אינו ידוע.

הוכח כי חשיפה ל-PCE גורמת לשינוי במצבי רוח, חרדה ודיכאון באנשים העובדים עם החומר. עד כה, ההשפעות ארוכות הטווח של הכימיקאל בילדים שנחשפו ל-PCE היו פחות ברורות, אם כי יש עדויות לפיהן ילדים לאנשים העובדים בניקוי יבש מצויים בסיכון מוגבר לסכיזופרניה.

במטרה לבחון את הנושא, החוקרים עקבו אחר ילדים שנולדו בין 1969 ו-1983 לנשים נשואות, שהתגוררו בערים בקייפ קוד, מסצ’וסטס, בהן היו צינורות מים המכילים בטון-אזבסט. צינורות אלו הותקנו ע”י חברות מים ציבוריות מסוף שנות השישים ועד שנות השמונים המוקדמות של המאה הקודמת. למעלה מעשור חלף מאז שגילו כי כמות גדולה של PCE דולפת לאספקת המים הציבורית.

מדגם קייפ קוד כלל 1512 משתתפים. המדגם כלל 831 משתתפים עם חשיפה לפני הלידה ובמהלך תקופת הילדות ל-PCE ו-547 נבדקים ללא חשיפה. המשתתפים מסרו מידע אודות מחלות נפשיות, מאפיינים דמוגרפים ורפואיים, מקורות חשיפה אחרים לממסים ואזורי מגורים מהלידה עד שנת 1990.

החוקרים לא זיהו עליה משמעותית בסיכון לדיכאון עם חשיפה קדם-לידתית או חשיפה במהלך תקופת הילדות ל-PCE (סיכון יחסי של 1.1). ממצאים אלו הפתיעו והרגיעו את החוקרים. עם זאת, הם מצאו כי באלו עם חשיפה כלשהי במהלך ההיריון או בתקופת הילדות המוקדמת נרשם סיכון מוגבר להפרעה דו-קוטבית (סיכון יחסי של 1.8) ו-PTSD (סיכון יחסי של 1.5). עליה נוספת בסיכון זוהתה עם הפרעה דו-קוטבית (סיכון יחסי של 2.7) ו-PTSD (סיכון יחסי של 1.7) בקרב נבדקים עם רמות החשיפה הגבוהות ביותר.

גם הסיכון לסכיזופרניה היה מוגבר בעקבות החשיפה (סיכון יחסי של 2.1), אך מספר המקרים היה קטן מכדי להסיק מסקנות מהימנות.

Environmental Health. 2012;11:2. Published online January 20, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה