מחלות זיהומיות

האם טיפול אנטיביוטי באקנה מעלה את הסיכון לדלקת גרון? (Arch Dermatol.)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Archives of Dermatology עולה קשר בין טיפול אנטיביוטי פומי באקנה ובין סיכון מוגבר לדלקת גרון.

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים קשרו בין טיפול אנטיביוטי פומי בחולים עם אקנה ובין התפתחות דלקת הגרון, ככל הנראה כתוצאה משיעור קולוניזציה מוגבר של חיידק GAS (Group A Streptococcus). לפי אחת ההשערות, הדבר עשוי לנבוע משכיחות ירודה של האורגניזמים המונעים קולוניזאציה של GAS, דוגמת Streptococcus salivarius.

החוקרים ערכו מחקר חתך ואורכי. במחקר החתך של תשעה חודשים, שכלל 15 סטודנטים שקיבלו טיפול אנטיביוטי פומי כנגד אקנה, עשרה דיווחו על דלקת גרון בחודש החולף. מנגד, 47 מבין 130 הסטודנטים עם אקנה, שלא קיבלו טיפול אנטיביוטי פומי, דיווחו על דלקת גרון בחודש האחרון.

הבדל זה בין החולים שקיבלו טיפול אנטיביוטי פומי כנגד אקנה ואלו שלא קיבלו טיפול זה מעיד על עליה של פי 3.5 בסיכון לדלקת גרון עם טיפול אנטיביוטי פומי (יחס סיכויים של 3.53).

במחקר האורכי שכלל 358 נשים ו-218 גברים, 6.2% קיבלו טיפול אנטיביוטי פומי כנגד אקנה ו-16.6% טופלו באנטיביוטיקה מקומית כנגד אקנה. יחס הסיכויים לדלקת גרון עמד על 4.34 עם טיפול אנטיביוטי פומי. עם זאת, בפחות מ-1% המשתתפים אובחנה קולוניזאציה של GAS, ללא קשר עם דלקת גרון.

בניגוד להשערה המוקדמת והדיווחים הראשוניים, התוצאות אינן מדגימות קשר בין קולוניזאציה של GAS ובין הסיכון לאירועים של דלקת גרון. החוקרים כותבים כי אחד המנגנונים האפשריים להשפעה זו של הטיפול האנטיביוטי הינו ירידה בפלאורה התקינה בחלל הפה והלוע, בשל החשיפה לטיפול אנטיביוטי, כך שישנה גדילת-יתר של אורגניזמים אלימים יותר.

Arch Dermatol. Published online November 21, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה