מחלות זיהומיות

הזכות למזון/מאת ד”ר דורית אדלר, עורכת מחנכי סוכרת

הזכות למזון בסיסי בריא הינה זכות אנושית בסיסית המעוגנת כחלק מזכויות האדם בארגון האו”ם. ב- 1996 בפסגת המזון העולמי ברומא אישרו ראשי מדינות את הזכות למזון לכל. ביטחון תזונתי על פי ההגדרה מתקיים כאשר לכלל האנשים בכל זמן יש גישה כלכלית ופיזית למספיק מזון בטוח ומזין המספק את מכלול הצרכים התזונתיים והעדפות המזון, המאפשרים חיים פעילים ובריאים. ותפקיד הממשלה להבטיח זכות זו.

עליית מחירי המזון הנמשכת ללא גבול דלק להגדלת אי השוויון התזונתי והבריאותי בישראל מחייבת פעולה לאלתר ע”י הממשלה.

בכתבות סוף השבוע נכתב בין היתר ש”הקוטג’ אינו דלק או מים” ובכן חשוב להדגיש סל המזון הבסיסי הינו בדיוק דלק או מים או הרבה יותר מדלק לגוף האדם, אשר בפגיעה אפילו חלקית באספקתו לחלקים מהאוכלוסייה, פגיעה משמעותית וף נמשכת לבריאות הצבור!

עלית מחירי המזון הבסיסי המשתוללת במדינת ישראל בשנים האחרונות, ללא כל פרופורציה למחיריהם בעולם, מהווה גורם סיכון עצום לבריאות הצבור. בכנסת מתגבשת הצעת חוק להקמת מועצה לאי בטחון תזונתי מחד, ומאידך הממשלה מוציאה גם את שאריות המזון שנשארו בפקוח על המחירים, מפקוח. מהלך הפוך למה שנדרש!

אי השוויון הבריאותי במדינת ישראל מהווה מקור לדאגה אמיתית בקרב קהילות גדולות של אנשי בריאות בישראל. אי בטחון  תזונתי מהווה גורם מרכזי בהתפתחות אי השוויון הבריאותי מלכתחילה, שכן מגפות השמנה והסוכרת מחד ושעורים לא מבוטלים של תת תזונה בקרב הקשישים בישראל מאידך, דוהרות בעקר בשכבות החלשות מבחינה חברתית כלכלית.

 למגמות אלה יש מחיר כלכלי כבד המתורגם לעלויות הולכות וגדלות של הטיפולים במחלות ובסיבוכים הרפואיים הנובעים מהם. אולם השלכותיהן מרחיקות לכת וידוע כיום כי הנן רב דוריות. מחקרים הוכיחו כי המצב התזונתי של האם טרום הריון ובהריון מתכנת את סיכון העובר לחלות בהשמנה ומחלות לב בבגרותם. השמנה  מגדילה את סיכון האם לחלות בסוכרת הריונית ורעלת הריונית באופן משמעותי. כל אלה מאיצים את אי השוויון הבריאותי והכלכלי באוכלוסייה.

ניתן להתייחס כ “על העיוורון” להתנהלות הממשלה בנושא.

כפי שיש פקוח על מחירי הדלק יש הכרח לפקח על  “הדלק ומכלול הרכיבים החיונים לאדם” ולא להשאיר את מחירי המזונות הבסיסיים לכוחות השוק, אשר המניע המקודש המניע אותם, הינן השורות התחתונות.

אני קוראת בזאת לכל מי שבריאות האוכלוסייה ,החברה והכלכלה לטווח ארוך בישראל קרובים לליבו, להתאחד ולפעול לאלתר!

לחייב פקוח על מחירי סל מזון בסיסי המספק את מכלול הרכיבים התזונתיים החיוניים לאדם, כך שידם של כלל תושבי ישראל תהייה משגת אותם.

לא מדובר פה על מותרות אלא על חובתה של המדינה כלפי אזרחיה וכדי להבטיח תזונה בריאה המהווה תנאי מקדים, לכלל בריאות האוכלוסייה. חשוב שהפקוח על סל המזון הבסיסי יהיה תחת משרד הבריאות שכן מטרתו הגנת בריאות האוכלוסייה.

חשוב בנוסף, שמחירי המזונות יהוו את אחד המדדים של אחריות תאגידית המהווה כיום מרכיב בהתייחסות החברה לחברות עסקיות.

אשמח לשתף פעולה עם כל גורם הפועל בכוון זה !

דורית אדלר , מנהלת מחלקת תזונה ודיאטה, הדסה ע”כ

ואזרחית מודאגת. Doritar@gmail.com

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה