מחלות זיהומיות

מהי ההימצאות של זיהום Candida בזרם הדם בקרב חולים המאושפזים ביחידות לטיפול נמרץ? (מתוך Critical Care Medicine)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של ירחון Critical Care Medicine עולה כי קנדידמיה עודנה בעיה משמעותית בקרב חולים המאושפזים ביחידות לטיפול נמרץ, וכי הימצאותה עשויה להגיע לכדי 6.9 מקרים ל-1,000 חולים.

מטרת המחקר הייתה לספק תמונה עדכנית של ההימצאות, הטיפול והתוצאות של זיהומי קנדידה בזרם הדם בקרב חולים המאושפזים ביחידות לטיפול נמרץ, ולהשוותם לזיהומים חיידקיים בזרם הדם.

לצורך כך, עשו החוקרים שימוש רטרוספקטיבי בנתוני מחקר ה-Extended Prevalence of Infection in the ICU (EPIC-II) הכולל 1,265 יחידות טיפול נמרץ ב-76 מדינות, ואספו נתונים דמוגרפיים, פיזיולוגיים, כאלו הקשורים בזיהומים ובטיפול תרופתי. החולים חולקו על פי זיהומי קנדידה, חיידקים גרם-חיוביים, חיידקים גרם-שליליים או שילוב של קנדידה וזיהום חיידקי בזרם הדם. בנוסף, נאסף מידע ביחס לתוצאות הקליניות בעת השחרור מהיחידות לטיפול נמרץ ומבתי החולים.

מבין 14,414 החולים המשתתפים במחקר EPIC-II, מדווחים החוקרים כי 99 חולים סבלו מזיהום Candida בזרם הדם, עם הימצאות של 6.9 ל-1,000 חולים. 61 חולים הראו קנדידמיה בלבד ו-38 חולים הראו זיהום משולב בזרם הדם. לדבריהם, הזן השכיח ביותר היה Candida albicans, אשר זוהה ב-70 חולים.

החוקרים מוסיפים כי הטיפול הראשוני כלל מונותרפיה עם Fluconazole (39 חולים), Caspofungin (16 חולים) ותכשיר מבוסס פוליאן (12 חולים). לעיתים נדירות יותר נעשה שימוש בטיפול משולב (10 חולים). לדבריהם, בהשוואה לחולים עם זיהום בחיידקים גרם-חיוביים (420 חולים) או גרם-שליליים (264 חולים) בזרם הדם, חולים עם קנדידמיה הראו סיכון מוגבר לסבול מגידולים סולידיים (p<0.05) ולהזדקק לשהות ממושכת יותר ביחידה לטיפול נמרץ- 14 יום (טווח, 5-25 ימים), 8 ימים (טווח, 3-20 ימים) ו-10 ימים (טווח, 2-23 ימים), בהתאמה, אם כי הבדל זה לא הגיע לכדי מובהקות סטטיסטית. מדדים של חומרת המחלה ופגיעה בתפקוד האיברים היו אף הם דומים בין הקבוצות.

כמו כן, נמצא כי בהשוואה לחולים גם זיהומים של חיידקים גרם-חיוביים או גרם-שליליים בזרם הדם, אלו עם זיהום Candida בזרם הדם הראו את השיעור הגבוה ביותר של תמותה ביחידות לטיפול נמרץ (25.3%, 29.1% ו-42.6%, בהתאמה) וכן תקופת אשפוז ממושכת יותר ביחידות אלו (חציון, 20 ימים [טווח, 9-43 ימים], 21 ימים [8-46] ו-33 ימים [טווח, 18-44 ימים], בהתאמה), אם כי גם הבדלים אלו לא היו מובהקים סטטיסטית.

על בסיס ממצאיהם אלו, מסכמים החוקרים כי קנדידמיה עודנה בעיה משמעותית בקרב חולים המאושפזים ביחידות לטיפול נמרץ, וכי בעוקבת EPIC-II, היה האורגניזם השכיח ביותר Candida albicans ו-Fluconazole היה התכשיר האנטי-פטרייתי השכיח ביותר בשימוש. לדבריהם, זיהומים של Candida בזרם הדם קשורים בשיעורים גבוהים יותר של תמותה ביחידות לטיפול נמרץ, במשך אשפוז רב יותר ביחידות אלו ובשימוש רב יותר במשאבים.

Crit Care Med. 2011;39(4):665-670

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה