מחלות זיהומיות

הנחיות חדשות לטיפול בזיהומים פטרייתיים של הריאות (Am J Respir Crit Care Med)

איגוד ה-ATS (American Thoracic Society) פרסם עדכון להנחיות לטיפול בזיהומים פטרייתיים ריאתיים.

לדברי המומחים, בשנים האחרונות חלה עליה דרמטית בהיארעות, באבחנה ובחומרה הקלינית של זיהומים פטרייתיים של הריאות. להערכתם, ישנם מספר גורמים לעליה בשכיחות, כולל עליה במספר החולים המקבלים טיפול לדיכוי חיסוני בעקבות השתלת איברים או כתוצאה ממחלה אוטואימונית.

פיתוח אמצעי אבחנה חדשים סייע באבחנה דפיניטיבית של זיהומים פטריתיים של הריאות. כמו כן, פיתוח תרופות חדשות הוביל להרחבה משמעותית של האפשרויות הזמינות לטיפול בחולים אלו.  לאור כל אלו, הוחלט על עדכון הקווים המנחים לטיפול בזיהומים פטרייתיים של הריאות.

הטיפול בזיהומים פטריתיים עבר שינוי משמעותי מאז פורסמו לראשונה הקווים המנחים מטעם ה-ATS בשנת 1988. ההנחיות החדשות מציעות לרופאים המלצות מעודכנות לטיפול בחולים.

אפשרויות טיפול חדשות

Amphotericin B, Flucytosine ומספר תכשירי אזולים חדשים היו עיקר הטיפול האנטי-פטרייתי. עם זאת, כיום, האפשרויות התרופתיות כוללות טריאזולים פוטנטים חדשים (Ketoconazole, Itraconazole, Fluconazole, Voriconazole ו-Posaconazole), פוליאנים ותרופות אנטי-פטרייתיות חדשות כולל תרופות ממשפחת Echinocandins (Capsofungin, Micafungin ו-Anidulafungin). תכשירים חדשים ממשפחת פוליאנים כוללים Amphotericin B Deoxycholate, Lipid-associated Liposomal Amphotericin B, עם רעילות כלייתית נמוכה; ו-Amphotericin B Lipid Complex.

לאור זאת, לרופאים מגוון אפשרויות טיפול רחב יותר.

העדכון נוגע לשלוש המלצות עיקריות לטיפול: Endemic Mycoses (דוגמת Histoplasmosis, Sporotrichosis, Blastomycosis ו-Coccidiomycosis), זיהומים פטריייתים עם שכיחות גבוהה בחולים קשים ומדוכאי חיסון (דוגמת Cryptococcosis, Aspergillosis, Candidiasis ו-Pneumocystis Pneumonia); וזיהומים פטריתיים נדירים וחדשים.

Endemic Mycoses

במקרה קל-בינוני של Histoplasmosis, Sporotrichosis ו-Blastomycosis ניתן לטפל ב-Itraconazole. עם זאת, אין צורך במתן טיפול אנטי-פטריייתי במרבית החולים בעלי מערכת חיסון תקינה עם Coccidiomycosis ריאתי ראשוני וללא גורמי סיכון לפיזור, למרות שטריאזולים מומלצים לכל החולים עם זיהום מפושט. במקרים חמורים נדרש טיפול ראשוני ב-Amphotericin B ולאחריו, במידת הצורך, טיפול סיסטמי בסטרואידים ב-Histoplasmosis או Blastomycosis או Itraconazole במקרים של Sporotrichosis.

בחולים עם מערכת חיסון תקינה וזיהום ריאתי ב-Cryptococcosis נדרש טיפול ב-Fluconazole, בעוד שבאלו עם מחלה מפושטת או מעורבות של מערכת העצבים המרכזית נדרש טיפול ב-Amphotericin B עם Flucytosine ולאחר מכן תרופות ממשפחת אזולים. בתלות בחומרה, אפשרויות הטיפול ב-Aspergillosis כוללות פרדניזון, טיפול תוך-ורידי ב-Voriconazole, Liposomal Amphotericin B או Itraconazole.

יש להסיר צנתרים מרכזיים ובדיקת עיניים מומלצת לכל החולים עם Candidiasis. הטיפול התרופתי האפשרי כולל Fluconazole, Amphotericin B, Echinocandin, Voriconazole או שילוב Fluconazole עם Amphotericin B.

זיהומים פטרייתיים בחולים עם מערכת חיסון תקינה

במדוכאי חיסון ובנשאי HIV נדרש טיפול מניעתי ל-Pneumocystis Pneumonia. טיפול פומי ב-Trimethoprim ו-Sulfamethoxazole, טיפול פומי ב-Primaquine עם Clindamycin, או טיפול פומי ב-Atovaquone מומלצים במקרים קלים עד בינוניים של Pneumocystis Pneumonia, בעוד שבחולים מדוכאי חיסון עם דלקת ריאות בינונית עד חמורה נדרש טיפול ב-Trimethoprim ו-Sulfamethoxazole, ואפשרות של פרדניזון.

זיהומים פטריתיים נדירים וחדשים

במקרים של זיהומים פטרייתיים נדירים או חדשים, דוגמת Zygomycoses, Hyalohyphomycoses, Phaeohyphomycoses ו-Trichosporon, ההמלצה היא להפחית את התכשירים לדיכוי חיסוני, לטפל בתרופות אימונו-סטימולנטיות ולאזן את מחלת הרקע. יש לסלק או להטרות רקמות נקרוטיות, ציסטות או אבצסים.

באשר ל-Zygomycosis, ההמלצה לטיפול ב-Amphotericin B; ב-Fusariosis, מומלץ טיפול ב-Lipid-Associated Amphotericin B, Voriconazole או Posaconazole; בזיהום Scedosporiosis מומלץ Voriconazole; ובמקרים של Phaeohypomycoses ההמלצה היא לטיפול ב-Itraconazole, Voriconazole או Posaconazole. בזיהום Trichosporonosis ו-Paecilomyces, טיפול באזולים רחבי-טווח עשוי להיות יעיל.

Am J Respir Crit Care Med. 2011;183:96-128

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה