מחלות זיהומיות

טיפול קצר ב-Sodium Stibogluconate מאיץ ריפוי לשמניה עורית (Br J Dermatol)

טיפול בן חודש אחד ב- Sodium Stibogluconate(פנטוסטם), הניתן בזריקה ישירה לנגעי לשמניה עורית, מוביל לשיעורי ריפוי של למעלה מ-96%, כך עולה מתוצאות מחקר מהודו שפורסמו ב-British Journal of Dermatology.

במסגרת המחקר החולים טופלו ב-5-7 זריקות במהלך 3-4 שבועות. פרוטוקול זה הביא לקיצור משך הטיפול במחצית, לצד ריפוי מהיר יותר של הנגעים העוריים. ההשפעה הכוללת היא חסכון בעלויות הטיפול.

המחקר נערך בביקנר שבמערב הודו, במדבר תאר, אזור המתואר ע”י החוקרים ככיס אנדמי ל-Leishmania Tropica.

לדברי החוקרים, כיום אין טיפולים מוכחים-היטב לטיפול בלשמניה עורית ממוקמת. אחד המשטרים הנפוצים מבוסס על טיפול יומי, בן שלושה שבועות, בזריקות לתוך-השריר או זריקות לתוך-הוריד של Sodium Stibogluconate טיפול זה כרוך ברעילות סיסטמית  והיענות ירודה. לגישות אחרות, כולל טיפול פומי בנגזרות Ketoconazole (ניזורל) ו-Rifampicin (רימקטן) , טיפול מקומי ב-Paromomycin, קריותרפיה וטיפול בחום, יעילות משתנה.

החוקרים בחנו שני משטרי טיפול קצר-טווח במתן Sodium Stibogluconate לתוך הנגעים. מדגם המחקר כלל 220 ילדים ומבוגרים, עם 298 נגעים שלא טופלו קודם לכן. החולים חולקו לטיפול בזריקה חד-שבועית (למשך 5-7 שבועות) או לזריקה דו-שבועית (למשך 3-4 שבועות) של Sodium Stibogluconate (במינון 50 מ”ג לסמ”ר של שטח הנגע).

שיעורי הריפוי לאחר 6, 8 ו-10 שבועות היו גבוהים יותר משמעותית בקבוצת החולים שטופלו בזריקות פעמיים בשבוע, אך השיעורים היו דומים לאחר 20 ו-24 שבועות מעקב.

שיעורי הריפוי לאחר 6 שבועות עמדו על 20% עם זריקה דו-שבועית, ועלו ל-57% ו-72% לאחר 8 ו-10 שבועות, בהתאמה. מנגד, שיעורי הריפוי עם זריקה חד-שבועית עמדו על 12, 36% ו-61%, בהתאמה.

לאחר 24 שבועות, שיעורי הריפוי עמדו על 91% עם זריקה פעם בשבוע, ו-96% עם זריקה שניתנה פעמיים בשבוע.

למעט כאב ובצקת באתר ההזרקה, תופעות לוואי לא היו נפוצות.

מתן Sodium Stibogluconate לתוך הנגע מוביל לנזק רקמתי הגורם לדלקת מקומית חמורה, המובילה למות הפתוגן. החוקרים משערים כי מינון ד-שבועי פועל מהר יותר מאחר שמביא לריכוזים גבוהים יותר של התרופה בתוך הנגע, למשך תקופה ארוכה יותר, בשל מרווח הזמן הקצר בין הזריקות.

מנגנון הפעולה המדויק של Sodium Stibogluconate עדיין אינו ברור לחלוטין. התרופה פועלת ישירות כנגד טפילים, אך נדרשת פעילות תקינה של מערכת החיסון הטבעית.

ניתן לקיים משטר טיפול זה גם בתנאים ירודים, שכן כל המוטל על החולים הוא לפנות למרכז הרפואי לקבלת הזריקות.

Br J Dermatol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה