מחלות זיהומיות

סטרואידים בשאיפה עשויים להגן על חולי אסתמה מפני טרשת של עורקי הקרוטיד (מתוך ה- European Respiratory Journal)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר חדש שפורסם בירחון European Respiratory Journal ב- 22 באפריל, עולה כי חולי אסתמה שנטלו סטרואידים בשאיפה במשך שנתיים לפחות סבלו פחות מטרשת של עורקי הקרוטיד בהשוואה לנבדקי ביקורת ללא אסתמה.

החוקרים מסבירים כי לטיפול בסטרואידים בשאיפה קיימת השפעה תלוית מינון, אנטי-טרשתית בחולי אסתמה.

מדובר במחקר הראשון שהדגים כי סטרואידים בשאיפה הינם בעלי השפעה מגנה כנגד טרשת עורקים.

ההימצאות של טרשת עורקי הקרוטיד עמדה על 34% בקרב 150 חולי אסתמה המטופלים בסטרואידים בשאיפה, בהשוואה ל- 46% בקרב 150 נבדקי ביקורת מותאמים לפי גיל, מין וגורמי סיכון לטרשת עורקים (p = 0.03).

לקבוצת חולי האסתמה הודגם בנוסף עובי קטן משמעותית של שכבות האינטימה והמדיה בעורקי הקורטיד בהשוואה לקבוצת הביקורת, הן בבדיקת ממוצע העובי (p = 0.002), והן בבדיקת מקסימום העובי (p < 0.0001).

כמו כן, הימצאות רובד טרשתי בעורקי הקרוטיד נטתה להיות נמוכה יותר (p = 0.06) בחולים שטופלו בסטרואידים בשאיפה, על אף שממצא זה אינו מובהק סטטיסטית.

בחולי אסתמה, טרשת של עורקי הקרוטיד הייתה קשורה באופן ישיר לגיל (p = 0.026), מין גברי (p = 0.015), ודיסליפידמיה (p = 0.004), ובאופן הפוך למינון היומי של סטרואידים בשאיפה, כאשר המינונים היומיים עמדו על 510 מק”ג באלו עם טרשת עורקי הקרוטיד, ו 641 מק”ג באלו ללא טרשת. 

למרות הממצאים הנ”ל, החוקרים אינם ממליצים להגביר את מינוני הסטרואידים בשאיפה, לאור תופעות הלוואי הסיסטמיות שלהם.

כל נבדקי המחקר היו בני פחות מ- 65 שנים (בגיל ממוצע של 55 שנים).  סטרואידים בשאיפה היו בשימוש בקרב כל המשתתפים לפחות במשך שנתיים וכללו בעיקר fluticasone propionate ו budesonide.  הנבדקים לא נטלו באופן סדיר סטרואידים סיסטמיים.  משך מחלת האסתמה הממוצע בקרב הנבדקים עמד על 18 שנים.

Eur Respir J 2010


לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה