מחלות זיהומיות

תפקוד ריאתי ירוד בשלב מוקדם מנבא חסימת דרכי אוויר בעתיד (American Journal of Medicine)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת מאי של  American Journal of Medicine עולה כי בדיקת תפקודי ריאות בצעירים מנבאת את זרימת האוויר בגיל העמידה.

במדגם של מבוגרים צעירים שהיו במעקב במשך כשני עשורים, מצאו החוקרים כי הגורם החשוב ביותר לתפקוד ריאתי ירוד / חסימת דרכי אוויר בשלב מוקדם בגיל העמידה הוא תפקוד ריאתי ירוד / חסימת דרכי האוויר 20 שנים מוקדם יותר.

החוקרים מצאו כי שכיחות COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) עולה עם הגיל ומאובחנת לרוב לאחר גיל 50, אך התסמינים של חסימת דרכי אוויר מקדימים את האבחנה בעשר שנים, או יותר.

בתחילת המחקר, אף אחד מבין 2500 המשתתפים במחקר (בגיל ממוצע של 25 שנים) לא אובחן עם אסתמה, אך ב-6.9% תועדה חסימה בדרכי האוויר, שהוגדרה בנוכחות יחס FEV1/FVC מתחת לגבול התחתון של הנורמה. תשעה משתתפים (5.2%) דיווחו על COPD.

20 שנים מאוחר יותר, 7.8% אובחנו עם חסימה של דרכי האוויר ו-14 (7.2%) דיווחו על COPD.

מניתוח התוצאות עולה קשר בין חסימת דרכי האוויר ובין רמת השכלה נמוכה, עישון ודיווח עצמי על אבחנת COPD. ההשפעה על עישון סיגריות על התפקוד הריאתי ירדה עם הגיל והייתה בולטת ביותר באלו עם חסימה קיימת בדרכי האוויר.

בסה”כ, ב-52% מאלו עם חסימה בדרכי האוויר בתחילת המחקר תועדו ממצאים דומים לאחר 20 שנים, זאת בהשוואה ל-4.5% מאלו ללא חסימה של דרכי האוויר בתחילת המחקר.

בשל הנטל הגדל של חסימת דרכי אוויר, בין אם בשל אסתמה או בשל COPD, תוצאות אלו תומכות בנקיטת דרכים נוספות לאבחון תפקוד ריאתי ירוד וחסימת דרכי אוויר במבוגרים צעירים אסימפטומטים.

Am J Med 2010;123:468e1-468e7

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה