מחלות זיהומיות

התועלת במתן תוספי אבץ למבוגרים נשאי HIV (מתוך Clin Infect Dis)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Clinical Infectious Disease עולה כי במבוגרים נשאי HIV עם רמות נמוכות של אבץ בדם, מתן תוספי אבץ למשך 18 חודשים מנע כשל חיסוני במהלך טיפול אנטי-רטרוויראלי , לצד הפחתת הסיכון לשלשולים.

החוקרים מסבירים כי נשאי HIV שצריכים לקבל תוספי אבץ הם אלו עם תזונה ירודה וחסר אבץ, מאחר שחסר אבץ מוביל לפגיעה נוספת במערכת החיסון.

לדברי החוקרים, אבץ הינו מרכיב חיוני לתפקוד מערכת החיסון, עם זאת כמחצית מנשאי HIV סובלים מחסר אבץ. אבץ הוא החלק הפעיל של חלבונים רבים הדרושים להפעלת ציטוקינים להתרבות תאי החיסון. אבץ הינו גם החלק הפעיל של Zn-Cu Superoxide, אנזים נוגד-חמצון חשוב המגן על המיטוכונדריה וממברנות התאים.

במסגרת המחקר חולקו 231 מבוגרים נשאי HIV עם רמת אבץ של מתחת ל-0.75 מ”ג לליטר לטיפול באבץ אלמנטלי (12 מ”ג בנשים, 15 מ”ג בגברים) או פלסבו, למשך 18 חודשים. בסופו של דבר, 104 מבין 115 המטופלים באבץ ו-96 מבין 166 המטופלים בפלסבו השלימו את המחקר. שתי הקבוצות היו תואמות היטב במאפיינים הדמוגרפים ומאפיינים אחרים, כולל רמות אבץ בדם, שלב המחלה, הטיפול התרופתי, טיפול אינטרמיטנטי, או היענות לטיפול אנטי-רטרוויראלי.

מתן תוספי אבץ הביא לעליה משמעותית ברמות אבץ בדם במשך הזמן, והטיפול לא היה כרוך בתופעות לוואי. יתרה מזאת, הטיפול הפחית פי ארבע את הסיכון לכשל חיסוני, שהוגדר כירידה בספירת תאי CD4 לפחות מ-200 תאים לממ”ק (שיעור יחסי של 0.24,  p<0.002).

בתחילת המחקר, 32% מהמשתתפים דיווחו על שלשולים בשנה האחרונה, כאשר קרוב ל-12% דיווחו על שלשולים בחומרה בינונית או חמורה. למרות שלא תועדו הבדלים בין הקבוצות בשכיחות שלשולים, תוספי אבץ הביאו לירידה של למעלה ממחצית בשיעור השלשולים (יחס סיכויים של 0.4, p=0.019).

איזון ירוד של העומס הנגיפי היה נפוץ ולא הושפע ממתן תוספי אבץ. כ-62% מהמשתתפים במחקר דיווחו על נטילת טיפול אנטי-רטרוויראלי; בלמעלה משני-שליש מהחולים הללו (70%) העומס הנגיפי עמד על מעל 400 עותקים למ”ל.

לא זוהו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות במחלות נשימתיות או אירועים אחרים או תמותה. במהלך המחקר, 11 משתתפים בקבוצת הטיפול באבץ ו-8 מהחולים בקבוצת הפלסבו מתו.

החוקרים כותבים כי ניתן להכליל את תוצאות המחקר בעיקר לאוכלוסיות נשאי HIV עם שכיחות גבוהה של חסר אבץ, דוגמת משתמשים בסמים, ילדים, גברים המקיימים יחסי מין עם גברים ואוכלוסיות במדינות מתפתחות.

Clin Infect Dis 2010;50:1653-1660

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה