מחלות זיהומיות

תינוקות מאבדים את הנוגדנים האימהיים כנגד חצבת מספר חודשים לאחר הלידה (BMJ)

חוקרים מבלגיה מדווחים במאמר שפורסם ב-BMJ כי נוגדנים אימהיים כנגד חצבת נעלמים בשלב מוקדם מכפי שסברו בעבר, ומותירים את התינוקות חשופים לזיהום הנגיפי למשך מספר החודשים על-פי ההנחיות הנוכחיות לחיסון תינוקות.

החוקרים אינם ממליצים על שינוי מקיף בגילאי מתן החיסונים העומדים כיום על 12 חודשים בבלגיה ובארה”ב אך טוענים כי ייתכן כי יש לחסן תינוקות עם חשיפה מיוחדת לחצבת בגיל שישה חודשים.

לדבריהם, ניתן להמליץ על מתן חיסון בשלב מוקדם יותר, אך לאור שיעורי ההיענות הגבוהים בבלגיה, הם אינם רוצים לאבד מטופלים ע”י הוספת ביקור נוסף אצל הרופא.

מדגם המחקר כלל 207 זוגות בריאים של אם וילד. 87 מהאימהות חוסנו כנגד חצבת ו-120 פיתחו חסינות טבעית.

החוקרים אספו דגימות דם ורידי במהלך ההיריון (בשבוע 36, 10 מ”ל), בעת הלידה (דם טבורי, 10 מ”ל) ובגילאי חודש, שלושה חודשים ו-12 חודשים (2 מ”ל). בנוסף, הם נטלו דגימות באופן אקראי בגיל 6 חודשים או 9 חודשים.

החוקרים התבססו על בדיקת ELISA (Enzyme-Linked Immunosorbent Assay) למדידת כמות הנוגדנים מסוג IgG כנגד חצבת. הדגימות הוגדרו כחיוביות בנוכחות צפיפות אופטית מתוקנת של מעל 0.2, ושליליות בנוכחות צפיפות אופטית מתוקנת של מתחת ל-0.1.

בנשים מחוסנות טיטר נוגדנים מסוג IgG היה נמוך יותר בהשוואה לנשים עם חיסון טבעי (779 mIU/mL לעומת 2687 mIU/mL,  p<0.001). דפוס דומה זוהה בקרב תינוקות בכל הגילאים (p<0.001).

נוגדנים אימהיים נותרו למשך חציון של 3.8 חודשים בתינוקות לאימהות עם חיסון טבעי ולמשך חודש אחד בתינוקות לאימהות מחוסנות. במודל ליניארי מעורב, 99% מהתינוקות לאימהות מחוסנות איבדו את הנוגדנים האימהיים לאחר שישה חודשים, זאת בהשוואה ל-95% מהתינוקות לאימהות עם חיסון טבעי. הנקה, לידות קודמות, גיל היריון, משקל לידה, רמת השכלה, השתתפות במעון יום וניתוח קיסרי היו חסרי מובהקות במודל זה.

הממצאים עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים שמצאו כי הנטייה לחצבת גדלה בכל שנה. עם זאת, לא תואר פער כה גדול בעבר. ייתכן כי הסבר חלקי לפער זה עשוי להיות העלייה בגיל האימהות וההצלחה הכללית בהפחתת החשיפה לנגיף.

BMJ 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה