מחלות זיהומיות

חשיפה מרובה לחיידקים בסביבה הביתית עשויה להגן מפני התפתחות אסתמה ואלרגיה (מתוך Clinical and Experimental Allergy)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של ירחון Clinical and Experimental Allergy עולה כי חשיפה של ילדים לחיידקים גרם שליליים וגרם חיוביים בסביבת הבית מספקת הגנת מה כנגד ההתפתחות של אסתמה ומחלות אלרגיות.

החוקרים מסבירים כי ניסויים שבוצעו בחיות מעבדה בהם נחקר ביומרקר לאנדוטוקסין של חיידקים גרם שליליים (Gram-negative bacteria, GNB) הציעו כי משך החשיפה אליו, כמו גם מינון החשיפה והתזמון שלה, משפיעים ככל הנראה על אלרגיה וצפצופים. בנוסף, מחקרים אפידמיולוגיים הראו כי אנדוטוקסין עשוי להיות סמן ביולוגי מרכזי למיליה המיקרוביאלי, לרבות GNB וחיידקים גרם חיוביים (Gram-positive bacteria, GPB), אשר עשוי להשפיע על ההתפתחות של אסתמה ואלרגיה באמצעות מרכיבים המאותתים דרך מנגנוני ה-Innate Toll-like receptor.

מטרת המחקר הייתה לבחון את השפעת חשיפה קיימת ל-GNB ול-GPB על אסתמה וסנסיטיזציה אלרגית בקרב ילדים בגילאי בית ספר. לשם כך, בדקו החוקרים את הקשר בין ביומרקרים של חיידקים ובין אסתמה וסנסיטיזציה אלרגית ב-377 ילדים בגילאי בית ספר בעוקבה מלידה. בהמשך, העריכו את ההשפעות של אנדוטוקסין, לאחר תקנון לחשיפה בחיים המוקדמים.

החוקרים מדווחים כי חשיפה ל-GNB הייתה קשורה ביחס הפוך לאסתמה וסנסיטיזציה אלרגית בגילאי בית הספר (יחס הסיכויים להימצאות עבור אסתמה קיימת בעקבות עלייה ברמת האנדוטוקסין החציונית עמד על 0.34; 95% CI = 0.2-0.7; עבור סנסיטיזציה אלרגית עמד על 0.77; 95% CI = 0.6-0.97). לעומת זאת, רמות גבוהות של GPB במיטת הילד היו קשורות ביחס הפוך לאסתמה קיימת (יחס הסיכויים להימצאות, 0.41; 95% CI = 0.2-0.9) אולם לא כך ביחס לסנסיטיזציה אלרגית (יחס הסיכויים להימצאות, 1.07; 95% CI = 0.8-1.4). חשיפה בגילאי בית הספר לאנדוטוקסין נותרה כגורם מגן מפני מחלות אלרגיות לאחר תקנון לחשיפה בגיל מוקדם יותר לאנדוטוקסין.

החוקרים מסכמים כי הן חשיפה לחיידקים גרם שליליים והן חשיפה לחיידקים גרם חיוביים קשורות בשיעור נמוך יותר של תסמיני אסתמה, אולם מקנות הגנה באמצעות מנגנונים שונים. חשיפה לאנדוטוקסין בגילאי הילדות המאוחרת אינה רק משום תחליף לחשיפה בגילאי הילדות המוקדמת, הם מסבירים, כי אם הינה בעלת השפעה מגנה מפני מחלה אלרגית באופן בלתי תלוי.

באותו עניין, נזכיר כי דיווחנו השבוע על מחקר חדש שפורסם בירחון Paediatric and Perinatal Epidemiology אשר הראה כי נוכחות חיית מחמד כחתול או כלב בבית הביאה לירידה בסיכון להתפתחות מחלה אטופית בהמשך בקרב אוכלוסיית נבדקים בסיכון גבוה.

Clinical and Experimental Allergy 2010

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה