מחלות זיהומיות

השוואה בין מנה-בודדת של Azithromycin ובין פניצילין במתן תוך-שרירי לטיפול בעגבת בשלב מוקדם (מתוך Journal of Infectious Disease)

למנה בודדת של Azithromycin (אזניל) יעילות דומה לזו של זריקות פניצילין בטיפול בחולים עם עגבת בשלב מוקדם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש בשלב III, שפורסמו ב- Journal of Infectious Diseases.

עם זאת, החוקרים כותבים כי עדיין לא ניתן להתבסס על תוצאות אלו בתנאי “העולם האמיתי” ובנוסף, הם מזהירים כי אין לטפל בנשים הרות ב-Azithromycin, מציינים כי ייתכן והטיפול אינו-בטיחותי בנשאי HIV, וכי קיים חשש בנוגע להשפעה האפשרית של עמידות למקרולידים של Treponema Pallidum.

החוקרים מסבירים כי מזה למעלה משישים שנים, Benzathine Penicillin G הינו הטיפול הסטנדרטי בעגבת בשלב מוקדם. זהו המחקר האקראי-מבוקר הראשון שנערך תחת השגחת ה-FDA להערכת טיפול חדש כנגד עגבת.

מדגם המחקר כלל 517 משתתפים בגילאי 18-55 שנים עם עגבת ראשונית, שניונית או עגבת לטנטית בשלב מוקדם, שלא היו נשים הרות או נשאי HIV.

255 משתתפים חולקו לטיפול פומי ב-Azithromycin (ארבע טבליות במינון 500 מ”ג, שניתנו פעם אחת תחת השגחה ישירה) ו-262 טופלו בשתי זריקות לתוך השריר של 1.2 מיליון יחידות Benzathine Penicillin G.

בניתוח ITT (Intent-To-Treat) שיעור הריפוי הסרולוגי לאחר שישה חודשים (היעד העיקרי של המחקר) עמד על 77.6% בקבוצת המטופלים ב-Azithromycin ו-78.5% בקרב המטופלים בפניצילין עדות לכך ש-Azithromycin אינו פחות טוב מפניצילין. גם בניתוח PP (Per-Protocol), הטיפול ב-Azithromycin היה לא פחות טוב מפניצילין, עם שיעורי ריפוי דומים.

אף אחד מהחולים בשתי הקבוצות לא פיתח ביטויים קבועים או חוזרים של עגבת.

לא תועדו תופעות לוואי חמורות הקשורות לתרופות המחקר. תופעות לוואי לא-חמורות (תופעות גסטרואינטסטינאליות, השפעה על מערכת העצבים המרכזית, תופעות עוריות ותופעות הקשורות למתן הטיפול) תועדו ב-174 מטופלים ב-Azithromycin ו-132 מטופלים בפניצילין; ההבדל נבע בעיקר משכיחות מוגברת של תופעות לוואי של מערכת העיכול בעקבות Azithromycin.

החוקרים מציינים כי המוטאציה 23S rRNA לעמידות למקרולידים ב-T. Pallidum מתפשטת, אך תרומתה לכישלון הטיפול בחולי עגבת המטופלים ב-Azithromycin עדיין אינה-ידועה.

החוקרים מדגישים כי עגבת מולדת מופיעה למרות טיפול במקרולידים, ולכן בנשים הרות אין לטפל ב-Azithromycin כנגד הזיהום. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים להערכת אפשרות הטיפול ב-Azithromycin כנגד עגבת, תוך ניטור אחר עמידות ל-Azithromycin.

J Infect Dis 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה