מחלות זיהומיות

סיכון נמוך לאסתמה בקרב ילדים הגדלים בסביבת חווה חקלאית (מתוך Pediatr Allergy Immunol)

בקרב ילדים שגדלו בחוות חקלאיות בשבדיה תועד סיכון נמוך יותר לאסתמה בגיל ההתבגרות, ממצאים העולים בקנה אחד עם תיאורית ההיגיינה.

החוקרים מסבירים כי לפי תיאורית ההיגיינה, חשיפה מוקדמת במהלך הילדות לחיידקים, טפילים ומיקרו-אורגניזמים אחרים משפיעה על התפתחות מערכת החיסון ומפחיתה את הסיכון להפרעות אלרגיות.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לקבוע את גורמי הסיכון והשכיחות לאסתמה בתקופת המעבר בין הילדות לבגרות. הם בחנו את התשובות לשאלונים שחולקו ל-1261 משתתפים, בגילאי 16-20 שנים, שהתגוררו בגטבורג והאזור המערבי הסמוך בשבדיה בשנת 2008.

החוקרים מדווחים על שכיות של 9.5% של אבחנה רפואית של אסתמה במדגם המחקר. 9.6% מהמשיבים לשאלונים נטלו תרופות לטיפול באסתמה, עם שיעור גבוה יותר משמעותית של נטילת תרופות לטיפול באסתמה בקרב נשים, בהשוואה לגברים (11.7% לעומת 7.0%, בהתאמה, p=0.005).

מניתוח רב-משתנים עולה כי מין נקבה, היסטוריה משפחתית של אסתמה והיסטוריה משפחתית של אלרגיה היו גורמי הסיכון הבולטים ביותר לאבחנה רפואית של אסתמה.

הסיכון לאסתמה היה כפול בקרב משתתפים עם סיפור משפחתי של אלרגיה או אסתמה, בהשוואה לאלו ללא היסטוריה משפחתית (OR = 1.9). הסיכון היה כפול גם במשיבים עם סיפור משפחתי של שני המצבים, בהשוואה לאלו עם סיפור משפחתי של אלרגיה בלבד או אסתמה בלבד (OR = 4.3).

שכיחות אסתמה הייתה גבוהה יותר באופן דרמטי בקרב מתבגרים שלא-גדלו בחווה חקלאית, עם היסטוריה משפחתית, בהשוואה למתבגרים שגדלו בחווה חקלאית וללא סיפור משפחתי (21% לעומת 2%, OR = 8.2).

עישון וחשיפה תעסוקתית לאבק, גזים או אדים, הביאו לעליה מובהקת בסיכון לצפצופים ושיעול ממושך, גם בגיל כה צעיר. החוקרים מצאו קשר גם עם עישון בעבר ובין אסתמה שאובחנה ע”י רופא.

החוקרים מציינים כי שכיחות אסתמה עלתה באופן קבוע בעשורים האחרונים של המאה העשרים, מ-2-3% בשנות השבעים של המאה הקודמת ל-8-10% בשנות התשעים. הנתונים הנוכחיים ודיווחים אחרונים בנושא תומכים בגישה לפיה העלייה בשכיחות אסתמה בקרב מתבגרים הגיעה ככל הנראה לסופה.

החוקרים מוסיפים כי הממצאים מדגישים את השאלה בנוגע לדרגה בה הגורמים הקשורים לאורבניזציה תרמו לעלייה בשכיחות אסתמה משנות החמישים של המאה הקודמת.

Pediatr Allergy Immunol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה