מחלות זיהומיות

חשיפה לילדים עשויה לצמצם את הסיכון לזיהום פנאומוקוקלי של הדם במבוגרים (מתוך Archives of Internal Medicine)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ה-26 באפריל 2010 של ה- Archives of Internal Medicine, עולה כי נמצא קשר בין חשיפה לילדים בבית ובין סיכון נמוך יותר לבקטרמיה מפנאומוקוק במבוגרים.

החוקרים כותבים כי השימוש בחיסון המצומד כנגד פנאומוקוק הוביל לשינוי בסרוטיפים החיידקיים שאחראים לבקטרמיה פנאומוקוקלית. מטרת המחקר הייתה להעריך את השינויים בסרוטיפים הללו, ואת גורמי הסיכון למחלה במבוגרים.

החוקרים בדקו נתונים על מבוגרים שאושפזו ב-48 מרכזים רפואיים שונים בארה”ב בשל בקטרמיה פנאומוקוקלית שנרכשה בקהילה בשנים 2002-2008. החוקרים בדקו את סוגי הסרוטיפים שזוהו אצל המשתתפים והשוו את מאפייני החולים למאפיינים של מבוגרים בריאים מאותו איזור מגורים.

מתוצאות המחקר עולה כי נצפתה ירידה של 29% לשנה בשיעור הבקטרמיה הפנאומוקוקלית, שנגרמת ע”י הסרוטיפים כנגדם מכוון החיסון. עם זאת, החוקרים מדווחים כי במהלך תקופת המחקר נמצאה עלייה של 13% לשנה בשיעור המחלה הנגרמת ע”י סרוטיפים אותם החיסון אינו מכסה. כמו כן נמצא קשר בין גיל מבוגר ובין סיכון מוגבר למחלה במקרי זיהום ע”י סרוטיפים אלו, בהשוואה לסרוטיפים נגדם מכוון החיסון.

בהשוואה לאוכלוסיית המבוגרים הבריאים, גורמי הסיכון לזיהום הפנאומוקוקלי שנצפו באוכלוסיית החולים כללו גזע שחור, עישון, גיל מבוגר וסוכרת. לדברי החוקרים, נמצא קשר בין נוכחות ילדים בבית ובין סיכון נמוך יותר למחלה פנאומוקוקלית.

לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי במקביל להחלפה שחלה בסוגי הסרוטיפים המעורבים בזיהום הפנאומוקוקלי, חלק מגורמי הסיכון למחלה נותרו בעינם. עם זאת, התצפית כי חשיפה לילדים בבית קשורה לסיכון נמוך יותר למחלה, עשויה לרמוז כי השינוי האפידמיולוגי שחל במאפייני המחלה הפנאומוקוקלית משפיע על צורת ההעברה של הזיהום בקהילה.

בין מגבלות המחקר ניתן לציין כי בשל נתונים חסרים לא ניתן היה לערוך השוואה מלאה של גורמי הסיכון האפשריים לבקטרמיה פנאומוקוקלית בין קבוצת החולים לקבוצת הבריאים. כמו כן, קביעת שיעור המחלה התבססה על בדיקות קליניות שנערכו בבית החולים בלבד.

החוקרים מסכמים כי ב-6 השנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בשיעור המחלה הנגרמת מסרוטיפים אותם החיסון המצומד אינו מכסה, ומוסיפים כי ייתכן שלשינוי האפידמיולוגי ישנה השפעה על גורמי הסיכון למחלה. הם ממליצים להמשיך ולבחון את דפוסי המחלה, על מנת לפתח גישות חדשות למניעה של מחלה פנאומוקוקלית.

Arch Intern Med. 2010;170:725-731.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה