מחלות זיהומיות

שיעור הזיהומים בעקבות ניתוח לשחרור התעלה הקרפלית וההשפעה של טיפול מניעתי באנטיביוטיקה (מתוך Journal of Hand Surgery)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר רב-מרכזי ורטרוספקטיבי חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של ירחון Journal of Hand Surgery עולה כי שיעור הזיהומים בעקבות ניתוח לשחרור התעלה הקרפלית הוא נמוך, וכי יתכן ואין אינדיקציה לפיכך לטיפול אנטיביוטי מונע בעקבותיו.

מטרת המחקר הייתה לבחון את שיעור זיהומי הפצע הבתר-ניתוחיים ואת הקשר בינו לבין שימוש באנטיביוטיקה פרופילקטית בחולים העוברים ניתוח לשחרור התעלה הקרפלית ללא סיבוכים.

לשם כך, סקרו החוקרים את כל הניתוחים לשחרור התעלה הקרפלית שבוצעו בין החודשים ינואר 2005 ואוגוסט 2007 במרכזים הרפואיים המשתתפים, ואספו נתונים לרבות השימוש המניעתי באנטיביוטיקה, סוכרת וההיארעות של זיהומי הפצע הניתוחי. בנוסף, ביקשו לבחון את השיעור הכולל של שימוש בתכשירים אנטיביוטיים ולנתח את הקורלציה האפשרית בינו ובין ההתפתחות של זיהומים בתר-ניתוחיים בפצע.

החוקרים מצאו כי שיעור הזיהומים באתר הניתוחי בקרב 3,003 החולים שעברו ניתוח לשחרור התעלה הקרפלית (קבוצה A) היה 11. קבוצה B כללה את 2,336 החולים עבורם זמין היה מידע אודות שימוש באנטיביוטיקה. החוקרים מציינים כי שישה חולים שלא קיבלו טיפול אנטיביוטי מונע סבלו מזיהומים, כמו גם חמישה חולים שכן קיבלו טיפול זה, הבדל שלא היה מובהק סטטיסטית. מבין 11 זיהומי הפצע הניתוחי שנרשמו, ארבעה זיהומים היה עמוקים ושבעה היו שטחיים באופיים (משמע בחתך הניתוחי בלבד). מספר חולי הסוכרת באוכלוסיית המחקר הכללית היה 546, ומהם שלושה סבלו מזיהומים בתר-ניתוחיים, מספר שלא נבדל סטטיסטית משיעור הזיהומים באוכלוסיית החולים שאינם סוכרתיים (שמונה אירועים).

החוקרים מסכמים כי שיעור הזיהומים הכולל לאחר ניתוח לשחרור התעלה הקרפלית הינו נמוך, וכי שיעור הזיהומים העמוקים הינו נמוך משמעותית מזה שדווח בעבר. הם מוסיפים כי השימוש באנטיביוטיקה לא הביא לירידה בסיכון לזיהומים בתר-ניתוחיים במדגם זה, לרבות בקרב חולי הסוכרת, ומסיקים לפיכך כי השימוש הרוטיני באנטיביוטיקה מניעתית בחולים העוברים ניתוח לשחרור התעלה הקרפלית אינו נדרש. לבסוף, הם מציעים כי מנתחים ישקלו היטב את הסיכונים והתועלת שבשימוש שגרתי באנטיביוטיקה מניעתית בחולים אלו.

Journal of Hand Surgery 2010;35(2):189-196

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה