מחלות זיהומיות

מה בין טיפול בסטרואידים ובין הסיכון לתמותה עקב זיהום C. Difficile (מתוך American Journal of Gastroenterology)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-American Journal of Gastroenterology עולה כי טיפול לאחרונה בגלוקוקורטיקואידים מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים עם CDAD (Clostridium Difficile-Associated Disease).

לדברי החוקרים, לממצאים חשיבות רבה, לאור השכיחות הגבוהה של מתן סטרואידים לחולים מאושפזים והעלייה בהיארעות CDAD ואירועים חמורים של CDAD.

החוקרים כותבים כי כל חולים עם C. Difficile המקבל טיפול בגלוקוקורטיקואידים במהלך השבועיים שטרם האבחנה, מצוי בסיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה בטווח הקצר. החוקרים סקרו את הנתונים אודות למעלה מ-2000 מטופלים בבית החולים שלהם, שעברו בדיקות לזיהוי הטוקסין של החיידק בתוך שבוע לאחר אשפוזם.

המשתתפים במחקר חולקו לשלוש קבוצות: 841 חולים שהיו חיוביים ל-CDAD אך לא קיבלו טיפול בסטרואידים ב-15 הימים האחרונים, 285 חולים שהיו חיוביים ל-CDAD ונטלו סטרואידים בשבועיים האחרונים, ו-898 חולים שסבלו משלשולים ונטלו סטרואידים במהלך 15 הימים האחרונים והיו שליליים ל-C. Difficile.

בסה”כ, 223 חולים מתו בתוך 30 ימים לאחר הבדיקה הראשונה ל-C. Difficile. בחולים עם CDAD, נטילת סטרואידים מכל סוג הביאה להכפלת שיעורי התמותה מכלל הסיבות (OR = 2.1). באופן ספציפי, שיעורי התמותה עמדו על 9.6% בקבוצת החולים עם CDAD בלבד, 19.3% באלו עם CDAD שנטלו סטרואידים לאחרונה ו-9.7% בחולים שנטלו סטרואידים, ללא CDAD.

אף אחד ממקרי התמותה לא נבע ישירות מזיהום C. Difficile. מרבית מקרי התמותה נבעו מאלח-דם (55%), כשל ודום נשימתי (17%) וממאירות גרורתית בשלב-סופני (12%).

בחולים עם CDAD, הגורמים היחידים שהיו קשורים לתמותה בטווח הקצר כללו את גיל החולה, נטילת סטרואידים מכל סוג, ומדד Charlson בעת האשפוז.

לאור ממצאים אלו, החוקרים קוראים להתייחס בצורה מקיפה לגורמי הסיכון ל-CDAD טרם התחלת טיפול בגלוקוקורטיקואידים. בנוסף, לאור הסיכון המוגבר לתמותה בטווח הקצר, בכל חולה עם CDAD המקבל טיפול בתרופות אלו, נדרש טיפול אגרסיבי ככל הניתן בזיהום החיידקי ובכל יתר המצבים הרפואיים הדחופים.

Am J Gastroenterol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה