מחלות זיהומיות

טיפול פרוביוטי מפחית תחלואה ותמותה בפגים (מתוך Pediatrics)

מתוצאות מטה אנליזה חדשה שפורסמו ב-Pediatrics עולה כי מתן תוספי פרוביוטיקה עשוי לסייע בהפחתת שיעורי התמותה ו-NEC (Necrotizing Enterocolitis) בפגים.

לדברי החוקרים, מסקירות סיסטמיות של מחקרים אקראיים-מבוקרים עולים שיעורי תמותה נמוכים יותר ושכיחות נמוכה יותר של NEC בעקבות טיפול פרוביוטי בפגים (פחות מ-34 שבועות היריון) בעלי משקל לידה נמוך מאוד (משקל לידה של פחות מ-1500 גרם). במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לעדכן את הסקירה הסיסטמית שלהם משנת 2007, להערכת התועלת של טיפול פרוביוטי במניעת NEC בפגים בעלי משקל לידה נמוך מאוד.

במרץ 2009 ערכו החוקרים חיפוש במאגרי Cochrane Central, MEDLINE, EMBASE ו-CINAHL; וכן סקרו את התקצירים של כנסי Pediatric Academic Society. הסקירה כללה מחקרים אקראיים ומבוקרים בפגים בעלי משקל לידה נמוך מאוד, להערכת כל תוספי פרוביוטיקה שניתנו במהלך 10 הימים הראשונים לחיים, עם המשך הטיפול למשך לפחות שבעה ימים, עם דיווחים על NEC בדרגה 2 ומעלה לפי קריטריוני Modified Bell Staging.

החוקרים זיהו סה”כ 11 מחקרים, שכללו 2176 משתתפים. מבין אלו, זוהו ארבעה מחקרים, עם 783 חולים בסה”כ, שלא נכללו בסקירה הקודמת.

למרות שהסיכון ל-NEC ולתמותה היה נמוך משמעותית עם מתן טיפול פרוביוטי, הסיכון לאלח-דם לא היה שונה משמעותית. ההיארעות של NEC הייתה נמוכה ב-30% בקבוצת המטופלים בפרוביוטיקה. לא דווח על תופעות לוואי משמעותיות בעקבות טיפול פרוביוטי.

החוקרים כותבים כי התוצאות מאשרות את התועלת המשמעותית של טיפול פרוביוטי בהפחתת תחלואה ותמותה בפגים.

מגבלות המחקר כוללות את המגבלות הטבועות במטה-אנליזה ושל המחקרים שנכללו בסקירה, וחוסר אפשרות לקבוע את ההשפעות של מוצר/זן מסוים ומשך הטיפול. החוקרים מציינים כי ההשפעה של טיפול פרוביוטי היא ספציפית לזן ולא ניתן להכליל אותה לאחרים.

החוקרים מדגישים את חשיבות בחירת מוצר בטוח ומתאים עם תכונות פרוביוטיות מוכחות, עם מעקב הדוק אחר המטופלים.

Pediatrics. Published online April 19, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה