מחלות זיהומיות

שיעורי תמותה גבוהים מאוד בקרב חולים עם דלקת ריאות והיפוגליקמיה (מתוך הכנס השנתי של Hospital Medicine 2010: Society of Hospital Medicine )

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו בכנס השנתי של Hospital Medicine 2010: Society of Hospital Medicine עולה כי בחולים עם רמות סוכר נמוכות בדם קיים סיכון מוגבר לתמותה במידה ויחלו בדלקת ריאות. שילוב דלקת ריאות עם היפוגליקמיה מביא לסיכון גבוה פי ארבע לתמותה, ולאשפוזים עשוי להיות חלק חשוב בטיפול בחולים אלו. 

לדברי החוקרים, יש לעקוב מקרוב אחר חולים עם היפוגליקמיה ודלקת ריאות, זאת ללא קשר לדרגת הסיכון לפי מערכות דירוג ספציפיות להערכת הסיכון בחולי דלקת ריאות, וגם במקרים בהם על-פי הדירוג לפי מערכות אלו ההחלטה הייתה לשחרר את החולים.

הסיכון לתמותה במהלך 30 ימים נע בין 9% ל-27%, בהתאם למדדי הדירוג המקובלים של CURB-65 ו-Pneumonia Severity Index.

החוקרים פרסמו מחקרים שהצביעו על קשר בין היפוגליקמיה ובין הסיכון לתמותה בקשישים ובחולים עם אלח-דם או Escherichia Coli בדם, ובילדים עם דלקת ריאות. הם ביקשו להעריך את הקשר האפשרי בין רמות סוכר נמוכות בדם ובין דלקת ריאות במבוגרים.

הם הגדירו היפוגליקמיה בנוכחות רמות סוכר בדם של מתחת ל-70 מ”ג לד”ל. הם סקרו את הרשומות הרפואיות של 787 חולים שאובחנו עם דלקת ריאות שנרכשה בקהילה. מבין אלו, 22 חולים (2.8%) אובחנו עם היפוגליקמיה בעת האשפוז לבית החולים. הסיכון הלא-מתוקן לתמותה בחולים עם היפוגליקמיה עמד על 27.3%, ובחולים עם ערכי סוכר תקינים בדם עמד על 8.6%.

בעת האשפוז לבית החולים, חולים עם דלקת ריאות עברו הערכה לסיכון לתמותה. למעלה ממחציתם (55%) היו בעלי סיכון נמוך לתמותה, 33% היו בסיכון בינוני וב-12% חושב סיכון גבוה לתמותה.

החוקרים מסבירים כי חולים עם דלקת ריאות, בעלי סיכון נמוך לתמותה, משוחררים לרוב לביתם עם טיפול בזיהום, ומעט תשומת לב מוקדשת לסיכון על-רקע היפוגליקמיה.

ממחקר קודם עולה האפשרות כי הקשר בין השניים עשוי להיות קשור לתגובת הגוף לדחק. לדברי המומחים, הסיבה המדויקת אינה-ידועה, אך מהמחקר הנוכחי די ברור כי רמת סוכר נמוכה בדם הינה סמן משמעותי לתמותה בחולים עם דלקת ריאות.

תכנית טיפול מקיפה, הכוללת ניטור סביב השעון בבית החולים, נדרשת בחולים עם סיכון גבוה לתמותה. תפקיד הרופאים הוא לזהות את עוצמת הטיפול הנדרשת לכל חולה, ואחת הדוגמאות היא הצורך בתשומת לב מיוחדת במקרים של היפוגליקמיה.

החוקרים ממליצים כי בחולים עם ערכי סוכר נמוכים בדם ודלקת ריאות יהיו במעקב רציף אחר מדדי רמות הסוכר בדם, ואחר כל התקדמות במחלה, במסגרת אשפוז בבית החולים.

מתוך הכנס השנתי של Hospital Medicine 2010: Society of Hospital Medicine

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה