מחלות זיהומיות

האם אימונותרפיה פומית עם H. Influenza עשויה לצמצם חומרת החרפות של COPD? (מתוך Chest)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש בשלב II אשר פורסם בגיליון אפריל של ירחון Chest עולה כי אימונותרפיה פומית עם Haemophilus Influenza עשויה להוריד חומרתן של החרפות בינוניות עד קשות של מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic obstructive pulmonary disease, COPD).

החוקרים מסבירים כי פעמים רבות החרפה חריפה של COPD נגרמת על ידי זיהומים נגיפיים, המביאים לתגובות חיסוניות מופרזות לחיידקים הקיימים ברירית הברונכיאלית של החולים. על מנת להוריד את התגובה הנגרמת בדרכי האוויר, ביקשו החוקרים בעבודתם זו לעשות שימוש בתכשיר פומי של Inactivated nontypeable H. Influenzaעל מנת לגרום לאימוניזציה ב-Peyer’s patches, הרקמה הלימפואידית במעי הדק. הרעיון נבע לדבריהם ממחקרים קודמים שהציעו כי מנגנוני ההגנה של משטחי הרירית השונים של הגוף מתקשרים אלו עם אלו.

לדברי החוקרים, על מנת להגן על דרכי האוויר יש להביא לאימוניזציה באמצעות הצגת האנטיגן (במקרה זה H. Influenza) ל-Peyer’s patches במעי, כך שעל האנטיגן להינתן בבליעה ולא בזריקה.

לצורך המחקר הרב-מרכזי הנוכחי, הוקצו אקראית 38 חולים הסובלים מהחרפות חוזרות וחמורות של COPD לקבל טבליות של החיידק שעבר אינאקטיבציה במינון של 45 מ”ג, או לחילופין תרופת דמה. הנבדקים נטלו שתי טבליות מדי יום למשך שלושה ימים עוקבים, ונתבקשו לשוב על הטיפול ביום 28 וביום 56 למעקב. החוקרים מציינים כי מחקרים קודמים הדגימו שהאיזולט של H. Influenza בו נעשה שימוש בטבליות (HI-1640V) הביא להגנה נרחבת במודל מכרסמים.

על אף שהאימונותרפיה שנבדקה לא צמצמה את השיעור הכולל של ההחרפות (שהוגדרו כעלייה בכמות הספוטום ובפורולנטיות שלו), טוענים החוקרים כי הביאה לירידה בהיארעות של החרפות בינוניות עד חמורות המצריכות טיפול בקורטיקוסטרואידים ב-63% (p = 0.05). בנוסף, הביא הטיפול לירידה באחוז החולים שנזקקו לסטרואידים, מ-11 מתוך 20 בקבוצת תרופת הדמה (55%) ל-4 מתוך 18 בקבוצת הטיפול (22%; p = 0.07).

החוקרים מוסיפים כי הטיפול קיצר בנוסף את משך ההחרפות של המחלה ב-37% (p = 0.01), את משך הטיפול האנטיביוטי הנדרש ב-56% (p = 0.03) ואת מספר האשפוזים ב-90% (p = 0.04). לדבריהם, הממצא המפתיע ביותר היה כי החולים עם המחלה החמורה ביותר ועם ההחרפות החמורות ביותר היו אלו שנהנו במידה הרבה ביותר מהטיפול ב-HI-1640V. לטענתם, הירידה המשמעותית שנצפתה במספר האשפוזים הינה עד כמה שידוע להם חסרת תקדים בהקשר זה.

Chest 2010;137:805-811

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה