מחלות זיהומיות

ההיענות לקווים המנחים משתנה בטיפול באסתמה בילדים (מתוך הכנס השנתי ה-60 של American Medical Student Association)

קיימת שונות רבה בין רופאים בהיענות להנחיות מבוססות-ראיות לטיפול בילדים עם אסתמה, כך עולה מפוסטר חדש שהוצג בכנס השנתי ה-60 של American Medical Student Association.

לדברי החוקרים, בחלק מהמקרים, הקפדה על הקווים המנחים לא השפיעה על התוצאות הקליניות. במסגרת המחקר סקרו החוקרים רשומות של 200 ילדים שנבחרו באקראי, בגילאי 2-18 שנים, שאושפזו עקב התלקחות אסתמה, בתקופה שבין 1 בינואר, 2007, ועד 30 ביוני, 2009.

להערכת איכות הטיפול, כל מקרה נבדק לטיפול סיסטמי בסטרואידים במהלך האשפוז, מתן SABA (Short-Acting Beta-Agonist) ותוכניות לטיפול באסתמה. כל אלו הוגדרו כמדדי איכות טיפול באסתמה בילדים. החוקרים שיערו כי הקפדה על מדדים אלו מלווה בתוצאות טובות יותר, כפי שמתבטא בירידה בשיעור הביקורים החוזרים והאשפוזים החוזרים לבית החולים.

כמעט כל הילדים (99%) טופלו ב-SABA בשלב כלשהו במהלך האשפוז, ו-92.5% קיבלו טיפול בסטרואידים סיסטמיים. עם זאת, רק 46% מהחולים שוחררו עם תכנית כתובה לטיפול באסתמה. יתרה מזאת, 36% מהחולים שבו לרופא המטפל או לחדר המיון בתוך שנה אחת מהאשפוז, עקב התקף אסתמה חריף, ו-16% מהחולים נזקקו לאשפוז חוזר.

החוקרים מצאו קשר מושלם בין העדר מתן טיפול ב-SABA או טיפול פומי בסטרואידים ובין העדר צורך באשפוז חוזר לבית החולים. הקפדה על פגישות מעקב עם המטפל העיקרי בילד החולה, הוביל לירידה משמעותית בסיכויים לביקורים או אשפוזים חוזרים, בעוד שאשפוזים ליחידת טיפול ריאתי בילדים או יחידת טיפול נמרץ, לוו בסיכון מוגבר לאשפוזים חוזרים בעתיד.

בנוסף לשונות הרבה בהיענות להנחיות, מממצאים אלו עולה כי תוצאות טובות יותר אינן נובעות בהכרח מהקפדה על הקווים המנחים. ייתכן כי הבעיה אינה בהנחיות אלא במדדים להערכת התוצאות. הם גם מציינים כי כמחלה כרונית, הטיפול באסתמה מבוסס ברובו על החולים ובני משפחתם, לכן חלק גדול מהתוצאות תלוי יותר בסביבה הביתית ובפעילות החולים, מאש מעשיי הרופאים.

כמו כן, ייתכן כי מעט הילדים שלא קיבלו סטרואידים חלו במחלה פחות חמורה. אין ספק כי בחולי אסתמה המטופלים בסטרואידים התוצאות טובות יותר, בהשוואה לאחרים. מרבית הרופאים יבחרו בטיפול בסטרואידים במהלך ולאחר אשפוז בבית חולים, לכן ייתכן כי הילדים שלא קיבלו אותם, לא סבלו מאסתמה בעת השחרור.

להנחיות יש חסרונות, למרות שתמיד נערכים שיפורים בהן. כיום, ההנחיות ארוכות מדי וקשה מדי ליישם אותן במסגרת הטיפול העמוסה. הן אינן כוללות טיפול במקרים חשובים, דוגמת חולים עם אלרגיות, ואינן מקדישות תשומת לב מספקת למצבים שעשויים לחקות או להופיע בשילוב עם אסתמה. אך באופן כללי, חולי אסתמה נזקקים לסטרואידים. אין טיפול טוב מכך.

American Medical Student Association (AMSA) 60th Annual Convention

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה