מחלות זיהומיות

טיפול משולש במשאפים בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית יציבה (מתוך Expert Opin. Pharmacother.)

מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD Chronic Obstructive Pulmonary Disease) מאופיינת בהגבלה קבועה ופרוגרסיבית בזרימת האוויר, עם סיכון להתלקחויות עם החמרה בחומרת התסמינים. COPD נחשבת למחלה כרונית בלתי-הפיכה, ולכן יעדי הטיפול הם הקלה על התסמינים, שיפור המצב הבריאותי, שיפור איכות החיים והיכולת הגופנית, עם הפחתת הסיכון להתלקחויות בעתיד. הטיפול במחלה יציבה מבוסס בעיקרו על טיפול תרופתי ושיקום ריאתי.

קיימות מספר אפשרויות טיפול תרופתי בחולי COPD. מרחיבי סמפונות מהווים את הטיפול החשוב ביותר, והבחירה היא בין תרופות ממשפחת LABA (Long-Acting Beta2-Agonist) ובין אנטגוניסטים מוסקריניים ארוכי-טווח ו-Methylxanthine. עם זאת, יש עדיפות לטיפול במשאפים.

משאפים מרחיבי סמפונות בעלי פעילות ארוכת-טווח (LABA או אנטגוניסטים מוסקריניים) או משאפי סטרואידים משמשים לטיפול במחלת COPD יציבה, בגישת טיפול הדרגתית (Step-Up) בהתאם לחומרת המחלה. כתוצאה מכך, במחלה חמורה ניתן לעיתים טיפול משולש עם שני מרחיבי סמפונות ומשאף סטרואידים, אך ההשפעות קצרות הטווח וארוכות הטווח של טיפול זה אינן מוכרות היטב.

במאמר הנוכחי סוקרים החוקרים את תוצאות מחקר להערכת ההשפעות קצרות הטווח של משאף Budesonide/Formoterol ומשאף Tiotropium, אל מול טיפול ב-Tiotropium בלבד.

ההנחיות הנוכחיות לטיפול ממליצות על התחלת טיפול במשאפים בחולים עם COPD יציבה בדרגה II, עם מתן מרחיבי סמפונות ארוכי טווח (LABA או אנטגוניסטים מוסקריניים), הניתנים בנפרד או במשולב. בין מרחיבי הסמפונות ארוכי הטווח לטיפול ב-COPD, יש הוכחות להשפעות התרפויטיות של Tiotropium על התפקוד הריאתי, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך, שיעור ההתלקחויות, המצב הבריאותי ותסמיני המחלה.

מצד שני, משאפי LABA ניתנים לעיתים קרובות בשילוב עם משאפי סטרואידים ולכן ניתנו בד”כ למחלה מתקדמת יותר (דרגה IIIIV). התועלת שלהם כטיפול בודד בחולים עם מחלה פחות-מתקדמת, אינה-ברורה, ולכן, טיפולים אלו פחות מומלצים כטיפול מונותרפי בחולים עם מחלה קלה יותר (דרגה II). עם זאת, שילוב מרחיבי סמפונות ארוכי-טווח (LABA ואנטגוניסטים מוסקריניים) מומלץ בחולים אלו, במטרה לשפר את הרחבת הסמפונות ולהפחית תסמינים דוגמת קוצר נשימה. למעשה, לשילוב Tiotropium/Formoterol במיוחד, תועלת רבה יותר על התפקוד הריאתי והתסמינים הנשימתיים שכבר הוכחה בטווח הקצר.

הטיפול המשולש במשאפים הוכח כיעיל בלא-תלות בחומרת המחלה, אך דרושים נתונים ארוכי-טווח נוספים, בעיקר בחולים עם מחלה פחות מתקדמת, במטרה לתעד טוב יותר את התועלת של הטיפול בכל דרגות COPD , או את התועלת הסלקטיבית שלו בדרגות חומרה מסוימות.

Expert Opin. Pharmacother. (2010) 11(6)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה