מחלות זיהומיות

בדיקה פשוטה עשויה לצמצם את השימוש העודף באנטיביוטיקה (מתוך European Respiratory Journal)

במאמר חדש שפורסם ב-European Respiratory Journal מדווחים חוקרים כי בדיקה ל-Procalcitonin (PCT), סמן ידוע לזיהום חיידקי, בחולים עם שיעול או תסמינים דמויי-שפעת, עשויה לסייע בזיהוי החולים בהם הזיהומים בדרכי נשימה יגיבו לטיפול אנטיביוטי.

החוקרים מגרמניה טוענים כי ניתן לצמצם בלמעלה מ-40% את שיעור מתן המרשמים לטיפול בתרופות אנטיביוטיות יקרות, כטיפול בזיהומים בדרכי נשימה, במידה ובדיקה זו תשמש באופן נרחב.

לדברי החוקרים, גישה המבוססת על בדיקת PCT פשוטה במסגרת ההחלטה על מתן טיפול אנטיביוטי, עשויה לצמצם את שיעור הטיפול האנטיביוטיים בלמעלה מ-40%, ללא סיכון החולים.

החוקרים כותבים כי קיים פוטנציאל עצום לצמצום נוסף של הטיפול האנטיביוטי.

בנבדקים בריאים, ריכוז PCT נמוך, אך באלו עם זיהום חיידקי ריכוזו גבוה בדם כבר שלוש שעות לאחר הזיהום. בחולים עם זיהומים נגיפיים, רמות PCT עולות רק במעט, אם בכלל.

החוקרים ערכו מחקר בן שני שלבים, שכלל למעלה מ-1,200 חולים עם זיהומים בדרכי הנשימה, ומצאו כי בדיקות להערכת רמת PCT סייעו לרופאים להחליט אילו חולים אכן נזקקים לטיפול אנטיביוטי, ובאלו מקרים החולים צפויים להחלים בבטחה ללא טיפול זה.

גישה המבוססת על הערכת ריכוז PCT ברפואה ראשונית, בחולים הסובלים מתסמינים של זיהום נשימתי חריף, מפחיתה את שיעורי הטיפול האנטיביוטי ב-41.6% ללא סיכון החולה.

Eur Respir J 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה