מחלות זיהומיות

האם יש מקום להוספת Rifampicin ל-Vancomycin בטיפול בדלקת ריאות על-רקע MRSA? (מתוך Crit Care Med)

חוקרים מקוריאה מדווחים על עדיפות לשילוב Rifampicin (רימקטן) עם Vancomycin (ונקומיצין), בהשוואה ל-Vancomycin בלבד, בטיפול בדלקת ריאות נוזוקומיאלית על-רקע MRSA (Methicillin-Resistant Staphylococcus Aureus).

מתוצאות המחקר עולה כי בחולים עם דלקת ריאות נוזוקומיאלית על-רקע MRSA, יש לטפל בשילוב Rifampicin עם Vancomycin במידה ותפקוד הכבד מתקבל על הדעת, או ב-Vancomycin בלבד אם החולה מטופל בתרופה אחרת, לה אינטראקציה אפשרית עם Rifampicin.

במידה וקו הטיפול הראשון נכשל, האפשרות הבאה היא Linezolid.

במסגרת המחקר, חולקו באקראי 93 חולים לטיפול ב-Vancomycin (1 גרם דרך הוריד, כל 12 שעות) עם טיפול פומי ב- Rifampicin (300 מ”ג, פעמיים ביום), או ל-Vancomycin בלבד.

עשרה חולים אובחנו מאוחר יותר עם MRSA או עמידים לטיפול ב- Rifampicin, ונותרו 83 חולים (כולל 41 חולים בקבוצת הטיפול המשולב) באוכלוסיית ITT (Intent-To-Treat) ו-64 חולים (30 בקבוצת הטיפול המשולב) באוכלוסיית PP (Per Protocol).

בקבוצת ITT, שיעורי הריפוי הקליני לאחר 14 ימים (היעד העיקרי של המחקר) עמדו על 53.7% (22/41) בקבוצת הטיפול המשולב ב- Rifampicin עם Vancomycin, ו-31.0% (13/42) בקבוצת הטיפול ב-Vancomycin בלבד (p=0.047).

באוכלוסיית PP, שיעורי הריפוי הקליני לאחר 14 ימים עמדו על 63.3% (19/30) בקבוצת הטיפול המשולב ב- Rifampicin עם Vancomycin ו-38.2% (13/34) בקבוצת המטופלים ב-Vancomycin בלבד (p=0.079).

שיעורי התמותה לאחר 28 ימים לא היו שונים בין הקבוצות, אך שיעורי התמותה לאחר 60 ימים היו נמוכים יותר בקבוצת הטיפול המשולב ב- Rifampicin עם Vancomycin (26.8%), בהשוואה לטיפול ב-Vancomycin בלבד (50.0%, p=0.042).

שיעורי הארדיקציה המיקרוביולוגית לא היו שונים משמעותית בין קבוצות הטיפול, למרות שהשיעורים היו נמוכים יותר כאשר התפתחה עמידות ל- Rifampicin במהלך הטיפול.

החוקרים תיעדו 11 תופעות לוואי על-רקע טיפול תרופתי בקבוצת החולים שטופלו בשילוב Rifampicin עם Vancomycin ו-6 בקרב החולים שטופלו ב-Vancomycin בלבד (p=NS). תופעת הלוואי הנפוצה ביותר בעקבות טיפול ב- Rifampicin הייתה עליה בערכי בילירובין בדם (13%).

Crit Care Med2010;38:175-180

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה