מחלות זיהומיות

האם טיפול יומי ב-Acyclovir מפחית את הסיכון להדבקה ב-HIV-1? (מתוך New England Journal of Medicine)

ממחקר חדש שפורסם במהדורת 20 בינואר של New England Journal of Medicine עולה כי טיפול יומי ב- Acyclovir אינו מפחית את הסיכון להדבקה בנגיף HIV-1.

לדברי החוקרים, מרבית הנשאים של נגיף HIV-1 (Human Immunodeficiency Virus) הם גם נשאים של הנגיף HSV-2 (Herpes Simplex Virus), העובר רה-אקטביציה לעיתים קרובות ומלווה ברמות מוגברות של HIV-1 בדם ובאיברי המין. טיפול לדיכוי HSV-2 מצמצם את תדירות רה-אקטיבציה של HSV-2 וכן את רמות HSV-1, עדות לאפשרות כי דיכוי HSV-2 יביא להפחתת הסיכון להדבקה בנגיף HIV-1.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון אם טיפול יומי ב- Acyclovir, במינון 400 מ”ג, פעמיים ביום, הניתן לנשאי HIV, הנשאים גם של נגיף HSV-2, מפחית את שיעורי ההדבקה של בני/בנות זוגם בנגיף HIV.

מדגם המחקר כלל 3408 זוגות הטרוסקסואלים, מ-14 מרכזים באפריקה, כאשר בן הזוג הנושא את נגיף HIV-1, הוא גם נשא של נגיף HSV-2, ואינו נוטל טיפול אנטי-רטרוויראלי בתחילת המחקר. ב-68% זוגות, נשא נגיף HIV היה האישה. חציון רמות CD4 עמד על 462 תאים לממ”ק בנשאי HIV-1. היעד העיקרי של המחקר היה שיעורי ההדבקה בנגיף HIV לבן/בת הזוג שאינם נגועים בנגיף. ריצוף גנטי של דגימות פלזמה אפשר לקבוע אם ההדבקה הייתה מבן הזוג המקורי או מבן זוג אחר.

לאחר ההקצאה האקראית תועדו 132 מקרים של התפתחות נוגדנים (Seroconversion) כנגד נגיף HIV-1 , עם היארעות של 2.7 ל-1000 שנות-אדם. מבין 84 מקרים שנבעו מהדבקה של בן הזוג המקורי, 41 תועדו בקבוצת המטופלים ב- Acyclovir ו-43 בקבוצת הפלסבו (p=0.69). עם זאת, בקבוצת המטופלים ב- Acyclovir הריכוז הממוצע של HIV-1 בדם היה נמוך משמעותית במהלך המעקב, בהשוואה לקבוצת הפלסבו, והירידה בריכוז הייתה דומה בשני המינים ובכל טווח העומס הנגיפי בדם. בהשוואה לקבוצת הפלסבו, בקבוצת המטופלים ב- Acyclovir תועדה ירידה של 73% בשיעור הכיבים הגניטאליים החיוביים ל-HSV-2.

דרגת ההיענות לתרופת המחקר עמדה על 96% ו-92% מבין נשאי HIV, ו-84% מבין בני הזוג שאינם נשאים של HIV-1 נותרו במחקר במשך 24 חודשים. לא דווח על תופעות לוואי חמורות בעקבות הטיפול ב- Acyclovir.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול יומי ב- Acyclovir לא הפחית את הסיכון להדבקה בנגיף HIV-1, זאת למרות ירידה של 0.25 log10 לממ”ק בעותקי  HIV-1 RNA בדם, וירידה של 73% בהופעת כיבים גניטאליים עקב HSV-2.

N Engl J Med. Published online January 20, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה