מחלות זיהומיות

סינון עירויים עשוי להוריד את התמותה מ-SIRS ביחידות לטיפול נמרץ ילדים (מתוך כנס Society of Critical Care Medicine)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר פרוספקטיבי חדש אשר תוצאות הביניים שלו הוצגו בכנס השנתי ה-39 של ה-Society of Critical Care Medicine (SCCM) עולה כי השימוש בסינון עירויים (Inline Filtration) ביחידות לטיפול נמרץ ילדים עשוי לצמצם את ההיארעות של Systemic Inflammatory Response Syndrome (SIRS).

החוקרים מסבירים כי חלקיקים הנובעים מקונטמינציה של תמיסות עירוי הוכחו כגורמים להיווצרות קרישים, התדרדרות של המיקרוסירקולציה ושינוי של התגובה החיסונית. מאחר ומחקרים קודמים הראו כי השימוש בסינון העירויים באמצעות מיקרופילטרים מונע כמעט לחלוטין עירוי המכיל חלקיקים, ביקשו במחקרם זה לבחון את השפעתו על צמצום סיבוכים רציניים בילדים המצויים במצב קריטי, לרבות אלח דם, טרומבוזיס, כשל איברים ו-SIRS. הם מוסיפים כי התמקדו בצורה מיוחדת במניעת SIRS, מאחר והוא ידוע כמוביל לכשל איברים, ומסבך פעמים רבות את הטיפול בתינוקות ובילדים במסגרת הטיפול הנמרץ.

סך של 807 ילדים (מהם 463 בנים, גיל ממוצע 6 שנים) אשר התקבלו ליחידה לטיפול נמרץ ילדים המולטידיציפלינרית במרכז הרפואי בו עובדת קבוצת החוקרים נכללו במחקר, והוקצו אקראית לקבוצת ההתערבות (כך ב-401 מהילדים) בה נעשה שימוש ב-Infusion filters במהלך טיפולי העירויים שקיבלו, או לחילופין לקבוצת הביקורת (406 ילדים) בה לא נעשה שימוש במסננים אלו. החוקרים מציינים כי לאחר השימוש בהם, בוצעו בדיקות של המסננים, והחלקיקים על פניהם נספרו ואופיינו באמצעות Energy-dispersive X-ray analysis.

תוצאות המחקר הראשוניות הראו ירידה משמעותית בהיארעות של SIRS בקבוצת ההתערבות בהשוואה לקבוצת הביקורת (200 לעומת 145 חולים, בהתאמה; p < 0.001).

על אף שנצפתה מגמה חזקה של ירידה בכשל ריאתי חריף בקבוצת ההתערבות (35 לעומת 22 חולים, בהתאמה), הבדל זה לא הגיע לכדי מובהקות סטטיסטית. כמו כן, נצפתה מגמה ניכרת בצמצום התמותה בקבוצת ההתערבות, מדווחים החוקרים.

לא נמצאו הבדלים מובהקים בין שתי הקבוצות ביחס להופעתם של כשל סירקולטורי, אי ספיקת כליות חריפה או אי ספיקת כבד חריפה, או ביחס לאלח דם ולטרומבוזיס. לדברי החוקרים, ממצאים אלו מעידים על כך שסינון עירויים הינה אפשרות טיפולית חדשה שהינה יעילה מאוד בצמצום ההיארעות של SIRS. הם מוסיפים כי בעיניהם ישנו רק מספר מצומצם של גישות למניעת SIRS ביחידה לטיפול נמרץ, בניגוד לחדרי הניתוח ולמחלקות האשפוז, וכי כאן מדובר בדרך פשוטה למניעתה שאיננה מלווה בתופעות לוואי ואינה מזיקה לחולים.

לפיכך, החוקרים ממליצים לקלינאים לשקול את משטרי הטיפול שניתנים בעירוי ולהיות מודעים לסוגיית הקונטמינציה של חלקיקים המצויה בעלייה, ומציעים את מסנני העירויים כפתרון פשוט לבעיה זו.

מומחה בתחום אשר נכח בכנס ונתבקש להגיב לפרסום הדברים מציין כי המחקר הנוכחי הינו מעניין, וכי סינון העירויים הינו אפשרות שיש לחשוב עליה, ובמיוחד כשמדובר בנושא בטיחות המטופל. לדבריו, הממצאים עודם ראשוניים מכדי שניתן יהיה להסיק מהם השלכות גורפות, ועם זאת, באם יימצא כי מספר גדול של חולים מושפע על ידי קונטמינציות אלו, יתכן ושימוש במסנני עירויים יהיה הדבר המיטבי. מאידך, מזכיר המומחה את נושא העלויות הכרוך ביישום שיטה זו.

מתוך הכנס השנתי ה-39 של ה-Society of Critical Care Medicine (SCCM) שנערך בינואר 2010 בפלורידה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה