מחלות זיהומיות

שיפור ניכר במצבו של חולה בשפעת H1N1 שהיה במצב אנוש לאחר חיבור למכשיר ECMO (מרכז רבין)

להלן ידיעה שהועברה מאת דוברת מרכז רפואי רבין:

שיפור ניכר במצבו של גבר בן 38, שהיה במצב אנוש בשל כשל נשימתי שנגרם בעקבות שפעת H1N1:  לפני כ-3 שבועות נסע צוות של המערך לניתוחי לב חזה בבי”ח בילינסון מקבוצת שירותי בריאות כללית, שכלל את ד”ר בנימין מדליון, מנהל היחידה להשתלות לב-ריאה במערך ניתוחי לב חזה וד”ר פיליפ בידרמן, מנהל היחידה לטיפול נמרץ במערך ניתוחי לב חזה, לבי”ח שערי צדק על מנת לחבר את החולה האנוש למכונת ECMO (מכשיר התומך במערכת נשימה שאינה מתפקדת), במטרה לסייע לריאותיו להתאושש ובכך להציל את חייו. לאחר החיבור המורכב למכשיר, הועבר החולה בניידת טיפול נמרץ ליחידה לטיפול נמרץ במערך ניתוחי לב חזה בבילינסון, בליווי הצוות הרפואי שהגיע מבילינסון. 

כעת התייצב מצבו, הודות לצוות טיפול נמרץ ניתוחי לב וחזה, שטיפלו בו באופן אינטנסיבי סביב השעון. לפני מספר ימים נראו סימני התאוששות, שאפשרו לגמול את החולה מהמכונה.

כעת החולה מונשם, במצב יציב. הוא הועבר לבי”ח שערי צדק להמשך שיקום.

זהו המקרה הראשון של חולה שהיה במצב אנוש כתוצאה משפעת חזירים והתאושש לאחר טיפול ב- ECMO. להנהלת ביה”ח צוין כי חיבור למכשיר ECMO בשלבים מוקדמים של אי ספיקה נשימתית, שנגרמה משפעת חזירים, מעלה את סיכויי ההחלמה, כדוגמת מקרה זה.

ד”ר בנימין מדליון, מנהל היחידה להשתלות לב-ריאה במערך ניתוחי לב חזה בבילינסון: “החולה היה במצב בו לא ניתן היה להנשים אותו בשום אמצעי מלבד מכונת ה-ECMO. בבי”ח שערי צדק זיהו את הצורך המיידי בחיבור למכשיר להצלת חייו ומכיוון שבי”ח בילינסון הוא המרכז בעל הניסיון הרב ביותר בטיפול במערכות מסוג זה, הם פנו אלינו בבקשה לחברו. בשל מצבו הקשה, לא ניתן היה להעבירו לבילינסון ונאלצנו לנסוע לשערי צדק לביצוע החיבור למכשיר. מניסיוננו, משך הזמן שאדם יכול לשרוד מחובר למכשיר ECMO הוא מוגבל. למרבה שמחתנו, החולה החל להראות סימני התאוששות ונגמל בהצלחה מהמכשיר.”

הערת מערכת: לפני כ-3 חודשים פירסמנו כאן סקירת מאמר מה-LANCET מאת פרופ’ קרמר, עורך מדור ריאות שכותרתה הייתה:” ECMO עשוי לשפר הישרדות חולים עם אי ספיקה נשימתית חדה” . בהערת עורך ציין אז פרופ’ קרמר:


“בעקבות הופעת אי ספיקה נשימתית כתוצאה מ שפעת החזירים עולה הצורך במכשיר שיוכל לחמצן חולים היפוקסמיים לזמן קצר ויעביר אותם את התקופה של אי ספיקה הנשימתית החדה. ה ECMO מסוגל לעשות זאת. במחקר  מבוקר זה שמתפרסם ב LANCET נבדקה יעילות השימוש באקמו בחולים עם אי ספיקה נשמתית חדה ונמצא כי חולים על אקמו שרדו יותר מאשר בקבוצה שלא קיבלה את התמיכה במכשיר.  אם בעבר התוצאות בשימוש באקמו היו גרועות עקב שימוש ממושך בחולים לא מתאימים הרי  כיום בשימוש לטוח קצר עד לחלוף המחלה החריפה כמו במקרי שפעת החזירים האקמו מהוה בשורה חשובה לחולים קריטיים אלו.

אך אליה וקוץ בה בארץ רק ל 3 בתי חולים יש את המכשיר (בילינסון שיבא ואיכילוב) וגם שם למיטב ידיעתי  הוא נמצא בתפוסה מלאה. על משרד הבריאות להיערך לרכישת מספר מכשירים מסוג זה לקראת תקופת החורף שבה צפויים להופיע חולים קריטיים מסוג זה.”

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה