מחלות זיהומיות

השפעת ניתוח אנדוסקופי לטיפול בסינוסיטיס כרונית על איכות החיים של החולים (מתוך Otolaryngol Head Neck Surg)

ממחקר חדש שפורסם במהדורת ינואר 2010 של OtolaryngologyHead and Neck Surgery עולה כי ניתוח אנדוסקופי לטיפול בדלקת כרונית של הסינוסים מלווה בשיפור משמעותי באיכות החיים של החולים.

מהנתונים הקיימים עולה כי CRS (Chronic Rhinosinusitis) פוגעת ב-14-16% מאוכלוסיית ארה”ב, ובעלת השלכות סוציו-אקונומיות משמעותיות, עם עלות שנתית של 4.3 מיליארד דולרים. בנוסף, ממדד SF-36 (Short Form-36) להערכת איכות החיים עולה כי בחולים עם CRS קיימת במספר תחומים סטייה מובהקת סטטיסטית מהאוכלוסייה הכללית.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לקבוע את שיעור החולים עם CRS שדיווחו על שיפור קליני משמעותית לאחר ניתוח סינוסים בגישה אנדוסקופיה, ולזהות את המאפיינים הטרום-ניתוחיים המנבאים שיפור משמעותי מובהק באיכות החיים לאחר ניתוח אנדוסקופי של הסינוסים.

בתקופה שבין יולי 2004 ועד דצמבר 2008, 302 חולים עם CRS נרשמו בשלושה מרכזים שלישוניים. ההערכות כללו מאפיינים טרום-ניתוחיים של החולים, ממצאים בבדיקת CT, מדדים אנדוסקופיים, ואיכות החיים לפני הניתוח ולאחר הניתוח. משך המעקב הממוצע לאחר הניתוח עמד על 17.4 חודשים.

השיפור הממוצע עמד על 15.8% (18.9 נקודות) לפי מדד RSDI (Rhinosinusitis Disability Index) ו-21.2% (21.2 נקודות)  במדד Chronic Sinusitis Survey (CSS) (p<0.001 עבור שניהם). בכל 8 מדדי SF-36 תועד שיפור מובהק סטטיסטית (p<0.001).

בקרב חולים עם איכות חיים ירודה בתחילת המחקר, 71.7% מהחולים דיווחו על שיפור קליני מובהק סטטיסטית במדד RSDI ו-76.1% דיווחו על שיפור קליני מובהק במדד CSS. בהשוואה לחולים שעברו ניתוח רביזיה, באלו שעברו ניתוח ראשוני תועד סיכוי גבוה פי 2.1 לשיפור במדד RSDI (95% CI = 1.2-3.4,  p=0.006) וסיכוי גבוה יותר פי 1.8 לשיפור במדד CSS (95% CI = 1.1-3.1).

במחקר הפרוספקטיבי, רב-מרכזי, מרבית החולים דיווחו על שיפור קליני מובהק במגוון מדדי איכות החיים לאחר ניתוח סינוסים אנדוסקופי. מאפיינים ספציפיים של החולים ניבאו את התוצאות.

מגבלות המחקר כללו העדר קבוצת ביקורת ואפשרות להשפעת תקרה בחלק מהמדדים.

פנוטיפים קליניים מסוימים, דוגמת CRS המלווה באסתמה, CRS המלווה באי-סבילות לאספירין ו-CRS עם ניתוח סינוסים קודם, זוהו כגורמים מנבאים מובהקים של תוצאות איכות החיים. מבין אלו, נראה כי היסטוריה של ניתוח סינוסים קודם הוא הגורם המנבא החשוב ביותר. בנוסף, לבדיקות אבחנתיות סטנדרטיות, דוגמת אנדוסקופיה, חשיבות רבה בניבוי תוצאות איכות החיים אך הן לא נותרו משמעותיות במודלים הסופיים.

Otolaryngol Head Neck Surg. 2010;142:55-63

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה